Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

TACOMA NARROWS BRIDGE

E-mail Εκτύπωση PDF

Ομ. Καθηγήτρια Α.Π.Θ. Αμαλία Γεωργανοπούλου

Η πρώτη γέφυρα στα στενά της Tacoma κατασκευάσθηκε το 1940 και συνέδεε την πόλη Tacoma με την χερσόνησο Kitsap της Πολιτείας Ουάσινγκτον των Ηνωμένων Πολιτειών. Ήταν μια κρεμαστή γέφυρα, μήκους 1.810 μέτρων και πλάτους 12 μέτρων (πολύ στενή), η οποία δόθηκε σε κυκλοφορία την 1η Ιουλίου 1940 Η γέφυρα κατέρρευσε στις 7 Νοεμβρίου του ιδίου έτους  στα νερά του Puget Sound, μιας θαλάσσιας λωρίδας του Ειρηνικού Ωκεανού στην στεριά.

Η κατασκευή της γέφυρας άρχισε τον Σεπτέμβριο του 1938. Από τη στιγμή που κατασκευαζόταν το κατάστρωμα της γέφυρας άρχισε να ταλαντώνεται κατακόρυφα με τις ριπές του ανέμου. Οι εργάτες την ονόμασαν τότε σε "Galloping (καλπάζουσα) Gertie".

Η κατακόρυφη κυματοειδής κίνηση παρατηρείτο ακόμη και όταν η γέφυρα άνοιξε για το κοινό. Η συχνότητα της ταλάντωσης ήταν τότε 12 ταλαντώσεις το λεπτό. Για μερικούς οδηγούς αυτοκινήτων ήταν ενοχλητικό να εξαφανίζεται και να μη μπορούν να βλέπουν το αυτοκίνητο που κινείτο μπροστά τους και να ξαναεμφανίζεται λίγο αργότερα όταν έφθανε στο σημείο που η κύμανση ήταν προς τα πάνω.

Στις 11 το πρωί της 7ης Νοεμβρίου1940, με ταχύτητα ανέμου 68 χιλιόμετρα την ώρα, η γέφυρα κατέρρευσε, αφήνοντας τους μηχανικούς και τους φυσικούς να προσπαθούν για χρόνια να ερμηνεύσουν το φαινόμενο.


 

 

Σε μερικά βιβλία το γεγονός αυτό προβάλλεται ως παράδειγμα συντονισμού. Δηλ. οι ριπές του ανέμου επιδρούσαν με μια εξωτερική συχνότητα που συνέπιπτε με την ιδιοσυχνότητα της κατασκευής.Πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι πραγματική αιτία της κατάρρευσης της γέφυρας ήταν ο αεροελαστικός κυματισμός. Επί πλέον επέδρασε δυσμενώς το γεγονός ότι οι πλευρικές διαμήκεις δοκοί ήταν συμπαγείς και δεν επέτρεπαν στον άνεμο να διαπεράσει το οδόστρωμα της γέφυρας. Αντίθετα η κατασκευή, όπως σχεδιάστηκε, παγίδευε τον άνεμο και ταλαντωνόταν, με αποτέλεσμα την πλήρη κατάρρευση

Πάντως αυτό το ατύχημα ώθησε έκτοτε προς τη μελέτη της κατασκευής των κρεμαστών γεφυρών με μεγάλο μήκος, με αεροδυνανικές και αεροελαστικές μεθόδους.

Ευτυχώς δεν υπήρξαν ανθρώπινα θύματα, αν και η ώρα ήταν 11 το πρωί, διότι είχε διακοπεί η κυκλοφορία. Η μοναδική καταγραφή που έγινε δείχνει έναν επιστήμονα να εγκαταλείπει το αυτοκίνητο του , αλλά γύρισε μαζί με έναν άλλο να πάρουν το σκύλο που είχε μείνει στο αυτοκίνητο και που έξαλλος από τον τρόμο του δάγκωσε και τους δύο.Τελικά ο σκύλος χάθηκε μαζί με τη γέφυρα.

Το 1950 σχεδιάσθηκε η μία από τις δύο σημερινές γέφυρες, με τρόπο ώστε τα μέτωπά της να τα διαπερνά ο άνεμος.Δόθηκε στην κυκλοφορία στις 14 Οκτωβρίου 1950. Έχει μήκος 1822 μέτρα, μεγαλύτερο από την αρχική, την "Galloping Gertie". Οι κάτοικοι της περιοχής την ονόμασαν "Sturdy (σταθερή) Gertie", γιατί δεν παρουσιάζει τις διακυμάνσεις της προηγούμενης.


Το 1998 οι ψηφοφόροι πολλών επαρχιών της Πολιτείας Ουάσιγκτον αποφάσισαν την κατασκευή μιας νέας γέφυρας,διότι η αύξηση της κυκλοφορίας καθιστούσε ανεπαρκή τη μία γέφυρα. Η παλιά γέφυρα πήρε την κίνηση προς δυσμάς (Westbound bridge), ενώ στη νέα η κυκλοφορία κατευθύνεται προς ανατολάς (Eastbound bridge).

Η νέα γέφυρα δόθηκε στην κυκλοφορία τον Ιούλιο του 2007.

Το ενδιαφέρον θέαμα της κατάρρευσης της γέφυρας Tacoma μπορείτε να παρακολουθήσετε στο video που ακολουθεί:


Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 25 Σεπτέμβριος 2013 21:53  

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1971

Διατίθεται στην αγορά ο πρώτος υπολογιστής τσέπης.

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου