Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

ΑΡΧΗ | Αποθήκευση όλων των δημοσιευμένων άρθρων | ΈΡΒΙΝ ΣΡΌΝΤΙΝΓΚΕΡ, 1887-1961 (ERWIN SCHRODINGER)

ΈΡΒΙΝ ΣΡΌΝΤΙΝΓΚΕΡ, 1887-1961 (ERWIN SCHRODINGER)

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

Ο Erwin Schrodinger είναι ένας από τους μεγαλύτερους πρωτοπόρους στον τομέα της θεωρητικής φυσικής, ισάξιος των Einstein, Plank, Heisenberg. Γεννήθηκε στη Βιέννη το 1887 και στην ίδια πόλη ολοκλήρωσε την επιστημονική του εκπαίδευση. Το καθαυτό του δημιουργικό επίτευγμα είναι η Θεμελίωση της Κυματομηχανικής.

Το καλοκαίρι του 1933 για πολιτικούς λόγους μετανάστευσε στην Οξφόρδη και το Δεκέμβριο του ίδιου έτους τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ για την ανακάλυψη της Κυματομηχανικής. Πέθανε στις 4 Ιανουαρίου του 1961.

Εκτός όμως από τον επιστήμονα, υπήρχε και μια άλλη όψη της προσωπικότητάς του, η οποία κινούνταν παράλληλα όλο αυτό το διάστημα και κάποια στιγμή εκφράστηκε σε όλο το μεγαλείο της.

Ο Schrodinger από πολύ νεαρή ηλικία έτρεφε μια ιδιαίτερη αγάπη για τον αρχαίο κόσμο και κυρίως για τον ελληνικό. Από την εποχή των γυμνασιακών του χρόνων αυτή η αγάπη γίνεται όλο και πιο εμφανής. Κυρίως ένοιωθε μια μεγάλη έλξη για την Προσωκρατική Φιλοσοφία. Έτσι, όλα αυτά τα χρόνια, παράλληλα με τη φυσική επιστήμη ασχολιόταν με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Επίσης, αναζήτησε την αλήθεια και σε άλλες πολιτισμικές μορφές. Μια μεγάλη φάση φιλοσοφικού στοχασμού έρχεται στα 1917-1918 κι εκφράζεται με σημειώσεις πάνω στη μη-δυαδική μεταφυσική της Ινδίας. Αργότερα, το 1932, μια εργασία του αναφέρεται στην αρμονία που υπάρχει μεταξύ των ελληνικών ναών και της Ευκλείδειας γεωμετρίας και αντιπαραβάλει την κλειστή ζώνη των περιστυλίων ενός ναού με τα παράδοξα του απείρου που αναφέρει ο Ζήνων ο Ελεάτης. 

Στις αρχές του 1948, αρχίζει να κάνει κάποιες διαλέξεις στο πανεπιστήμιο του Δουβλίνου και του Λονδίνου με θέμα την Προσωκρατική Φιλοσοφία. Ο σκοπός αυτών των διαλέξεων ήταν η ελπίδα για μια καλύτερη κατανόηση της σύγχρονης εικόνας του κόσμου και κατά συνέπεια και της σύγχρονης Φυσικής. Οι διαλέξεις αυτές κατέληξαν στη συγγραφή ενός βιβλίου με τίτλο «Η Φύση και οι Έλληνες». Μετά απo αυτές τις διαλέξεις το πάθος του για την αρχαία ελληνική φιλοσοφία πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις. Ο προβληματισμός του πάνω στη συνύπαρξη μέσα στο έργο του Στράτωνα από τη Λάμψακο μίας ατομιστικής αντίληψης της ύλης και μιας θεωρίας για τα ηχητικά κύματα, τον οδηγεί σε μια διαχρονική προσέγγιση των σύγχρονων διλημμάτων που γεννά η δυαδικότητα κύματος σωματιδίου.

Από το σημείο αυτό η έρευνα του Schrodinger αλλάζει κατεύθυνση. Ενώ στην αρχή ήταν μια απόπειρα για να ξεθάψει την αρχή, τώρα αναζητά την πηγή και την προέλευση. Ο ίδιος αναφέρει «Η αυθεντική κατανόηση δεν επιτυγχάνεται με μακροσκελείς συλλογισμούς αλλά με μια αστραπή αποκάλυψης την οποία συμβολίζει άριστα η Παλλάδα που αναπηδά πάνοπλη μέσα από το κρανίο του πατέρα της».

Απo αυτή τη γραμμή σκέψης προκύπτουν δύο εργασίες με θέμα: «Πνεύμα και Ύλη» και «Η αντίληψή μου για τον κόσμο».

Μέσα απo αυτή την προσπάθεια ένιωσε την ανάγκη της ένωσης και της κατάλυσης της διαμάχης μεταξύ Θρησκείας και Επιστήμης. Είδε ότι αυτή η διαμάχη δεν υπήρχε πάντα κι αναζήτησε στο παρελθόν την ένωση, φτάνοντας στις απαρχές της Φιλοσοφίας. Τα δύο τείχη της Θρησκείας και της Επιστήμης άρχισαν να χαμηλώνουν, καθώς ταξίδευε πίσω στο χρόνο και να εξαφανίζονται μέσα σε αυτό που ονομάζουμε φιλοσοφία. Είναι η Φιλοσοφία που γεννά και τα δύο. Έτσι εξέθεσε την ελληνική φιλοσοφία ως πρότυπο. Τη φιλοσοφία πριν από τη γέννηση του εγκιβωτισμού και των στεγανών. Για εκείνον ήταν ιδεώδες εκείνο που συνέβαινε εκείνη την εποχή. Για παράδειγμα, ένας μαθητής από τη σχολή των Αθηνών μπορούσε να ταξιδέψει στα Άβδηρα (δηλ. σήμερα να ταξιδέψει από το ένα πανεπιστήμιο στο άλλο), να τον υποδεχτεί εκεί ο Δημόκριτος, κι ο μαθητής να του θέσει ερωτήματα τόσο σχετικά με τη συμπεριφορά των ατόμων όσο και σχετικά με την ηθική συμπεριφορά, χωρίς ο δάσκαλος να τον αποπέμψει για οποιοδήποτε από αυτά. Σήμερα, όμως, πόσο πιθανή είναι μια τέτοια συζήτηση πάνω σε ετερόκλητα θέματα μεταξύ ενός φοιτητή κι ενός καθηγητή; Ωστόσο υπάρχουν νέοι με ποικιλία τέτοιων ερωτημάτων.

Ο Schrodinger αντιλήφθηκε ότι το Ιδεώδες της Φιλοσοφίας είναι εκείνο που δίνει νόημα σε αυτές τις δύο όψεις του πολιτισμού, που είναι συμπληρωματικές κι όχι αντίθετες. Στο βιβλίο του «Τι είναι η ζωή» κάνει τους φυσικούς να προσέξουν τι είναι βιολογία, καθώς και τους βιολόγους να προσέξουν τους φυσικούς, σε ένα πνεύμα συνεργασίας και ενότητας. Η φράση του «Το χρωμόσωμα αποτελεί ένα κωδικοποιημένο μήνυμα» γίνεται θεμελιώδης για τη γέννηση της μοριακής βιολογίας.

Ο Schrodinger πίστευε στην ολιστική θεώρηση των πραγμάτων κάτω από το πνεύμα της Φιλοσοφίας. Έτσι έδωσε ένα μήνυμα προς το σημερινό κόσμο που τείνει να διαιρείται συνεχώς, δείχνοντάς του μια νέα κατεύθυνση και πορεία μέσα από το δρόμο της φιλοσοφίας.

Βιβλιογραφία

- Η Φύση και οι Έλληνες

- Erwin Scrodinger Εκδόσεις : Π.Τραυλός.
- Τι είναι η Ζωή - Erwin Scrodinger Εκδόσεις : Π.Τραυλός
- www. Erwin Schrodinger Biography

ΣΧΕΤΙΚΆ ΆΡΘΡΑ

ΠΗΓΗ: www.nea-acropoli.gr/politismos
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 04 Νοέμβριος 2015 23:10  

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1939

Ανακαλύπτεται η πυρηνική σχάση

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου