Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Μουσείο Ακρόπολης: Δούλεψε ο Σωκράτης για να χτιστεί ο Παρθενώνας;

E-mail Εκτύπωση PDF

Ετοιμάζεται αύριο να σβήσει τα κεράκια στην τούρτα των τέταρτων γενεθλίων του. Αν και περισσότεροι από πέντε εκατομμύρια επισκέπτες έχουν περάσει το κατώφλι του έως τώρα, είναι πολλά τα μυστικά που κρύβει και μια νέα έκδοση τα φωτίζει

 

Μαίρη Αδαμοπούλου

 


Τα τέταρτα γενέθλια του γιορτάζει αύριο το Μουσείο Ακρόπολης
και στο διάστημα αυτό έχει υποδεχθεί περισσότερους από πέντε εκατομμύρια επισκέπτες

Δούλεψε ο Σωκράτης για να χτιστεί ο Παρθενώνας; Έκοψαν πράγματι οι Αθηναίοι τα φτερά της Νίκης για να μείνει για πάντα στην πόλη τους; Πόσες χιλιάδες κεραμίδια είχε ο Παρθενώνας; Και για ποιο λόγο ο σπουδαιότερος ναός της Αθηνάς δεν είχε βωμό;

Μπορεί να μην είστε από εκείνους που δεν έχουν ανέβει ποτέ στον Ιερό Βράχο. Ίσως να έχετε επισκεφθεί το Μουσείο Ακρόπολης, αλλά να δυσκολεύεστε να απαντήσετε σε αυτές τις ερωτήσεις. Το σημαντικότερο και διασημότερο μνημείο της κλασικής αρχαιότητας δεν είναι μόνο το «κορυφαίο επίτευγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, το χαρακτηριστικότερο έργο του χρυσού αιώνα του Περικλή και ένα από τα τελειότερα δημιουργήματα του ανθρώπινου πολιτισμού», όπως γράφουν τα σχολικά βιβλία.

Διότι τα βιβλία εστιάζουν σε διάσημους αρχιτέκτονες και ημερομηνίες, σε ρυθμούς και λεπτομέρειες, όχι όμως στους αφανείς ήρωες που δούλεψαν ώστε να στηθεί ο περίλαμπρος Παρθενώνας. Περίπου 500-600 εργατοτεχνίτες προετοίμασαν και μετέφεραν το μάρμαρο από την Πεντέλη. Γύρω στους 150 λιθοξόους έκαναν την τελική επεξεργασία για να φτιαχτούν τα 9.000 μαρμάρινα κεραμίδια και τα 16.500 μαρμάρινα μέλη - δεν αποκλείεται να δούλεψε και ο ίδιος ο Σωκράτης, καθώς νεαρός είχε ακολουθήσει το επάγγελμα του πατέρα του, λιθοξόος - και 50 γλύπτες.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 19 Ιούνιος 2013 13:55 Περισσoτερα...
 

Τέλος εποχής για το τηλεσκόπιο Χέρσελ

E-mail Εκτύπωση PDF

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Χέρσελ του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), που είχε εκτοξευτεί το 2009, τέθηκε εκτός λειτουργίας και πλέον περιφέρεται «νεκρό» γύρω από τον Ήλιο, σε απόσταση περίπου 2,14 εκατ. χιλιομέτρων από τη Γη.

Κανόνη Κατερίνα, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

(Πηγή: ESA)

Οι ελεγκτές εδάφους της ESA, στο Ντάρμσταντ της Γερμανίας, άδειασαν τις δεξαμενές καυσίμων του δορυφόρου για να αποφευχθεί τυχόν κίνδυνος ανάφλεξης στο μέλλον και διέκοψαν τις επικοινωνίες της συσκευής, θέτοντάς την έτσι πλέον σε παθητική κατάσταση.

Το τηλεσκόπιο, με κάτοπτρο διαμέτρου 3,5 μέτρων και όργανα υψηλής τεχνολογίας, ήταν το πιο ισχυρό του είδους του που είχε ποτέ τεθεί σε τροχιά στο διάστημα. Στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας του, συνέλεξε εικόνες και δεδομένα στο υπέρυθρο μήκος κύματος, προσφέροντας πολύτιμα νέα στοιχεία για τη δημιουργία των άστρων και την εξέλιξη των γαλαξιών.

«Ήταν πραγματικά ένα θαυμάσιο διαστημόπλοιο. Ποτέ δεν μας δημιούργησε ιδιαίτερα προβλήματα και μας επέτρεψε να κάνουμε πολλές νέες επιστημονικές ανακαλύψεις» δήλωσε ο Micha Schmidt, υπεύθυνος λειτουργίας του Χέρσελ στην ESA.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 18 Ιούνιος 2013 11:48 Περισσoτερα...
 

Υβριδικά Αυτοκίνητα: Η πράσινη επιλογή στην αυτοκίνηση του σήμερα

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Συγγραφέας: Ελλη Κωβαίου

 


Το να αφήσουμε τα αυτοκίνητα μας στο γκαράζ και να ανέβουμε στο ποδήλατο για να πάμε στη δουλειά θα μπορούσε να είναι μια ευνοϊκή πρόταση για το περιβάλλον. Δεδομένου όμως του σύγχρονου τρόπου ζωής δεν θα ήταν και η καλύτερη λύση για την καθημερινότητα μας. Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να επιλέγουμε τέτοιες ακραίες λύσεις για να ησυχάσουμε την περιβαλλοντική μας συνείδηση. Η οικολογική πρόταση του παρόντος λέγεται υβριδικό αυτοκίνητο και είναι ήδη εδώ.

Το πρώτο υβριδικό από τον Ferdinard Porsche

Το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο το εφηύρε ο Ferdinard Porsche το 1900, ο ιδρυτής της γνωστής Γερμανικής εταιρείας κατασκευής σπορ αυτοκινήτων. Όμως χρειάστηκε να περάσουν εκατό χρόνια, μέχρι το υβριδικό αυτοκίνητο να μπει για τα καλά στη γραμμή παραγωγής και να διεκδικεί μέρος της αγοράς, προσφέροντας μια οικολογικότερη τεχνολογία κίνησης.

Το 1997 η Toyota λανσάρισε στην αγορά το Prius, το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Εκείνη την εποχή ο Ιαπωνικός κολοσσός έμοιαζε με Δον Κιχώτη. Γιατί να απασχοληθεί η γραμμή παραγωγής με μια τεχνολογία που όλοι οι άλλοι έχουν μόνο στο εργαστήριο; Αρχικά οι πωλήσεις που σημείωσε ανά τον κόσμο ήταν ελάχιστες. Όμως η Ιαπωνική εταιρεία απέκτησε τεχνογνωσία και προηγήθηκε. Δέκα χρόνια μετά οι πωλήσεις υβριδικών αυτοκινήτων αναμένεται να ξεπεράσουν τις 500.000 μόνο στις Η.Π.Α. Το 2007 πρόκειται να είναι το έτος κατά το οποίο η Toyota γίνεται η Νο1 αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως. Ο λόγος;

Το Prius! Σήμερα κάθε εταιρεία έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προσπαθώντας να φτιάξει τα δικά της υβριδικά, ώστε να μη χάσει το τρένο. Η εκδίκηση των οικολόγων είναι εδώ!

Και πως λειτουργεί;

Το υβριδικό αυτοκίνητο συνδυάζει και χρησιμοποιεί δύο πηγές ενέργειας. Τη θερμοδυναμική που προέρχεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και την ηλεκτρική που προέρχεται από τον ηλεκτροκινητήρα. Για τη συνδυασμένη λειτουργία είναι απαραίτητη η ύπαρξη μπαταριών, γεννήτριας και μετασχηματιστή. Ένα υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί να κινείται είτε με τον έναν από τους δύο κινητήρες είτε με το συνδυασμό τους. Ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει τη κίνηση σε κάθε ξεκίνημα (στην κίνηση των μεγαλουπόλεων είναι πολλά και συχνά) και σε πορεία χαμηλής ταχύτητας ενώ σε ανοιχτό δρόμο τον κύριο λόγο έχει ο βενζινοκινητήρας. Όταν όμως απαιτείται η μέγιστη ισχύς όπως σε ένα προσπέρασμα ή σε μια ανηφόρα αυτή εξασφαλίζεται από τη συνδυασμένη λειτουργία και των δύο.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 17 Ιούνιος 2013 10:56 Περισσoτερα...
 

Ο βομβαρδισμός των Δρακοντιδών

E-mail Εκτύπωση PDF

Καταρρακτώδης βροχή διαττόντων αύξησε κατά ένα τόνο τη μάζα της Γης

 

Η βροχή των Δρακοντιδών φαίνεται να πηγάζει από τον αστερισμό του Δράκοντα

Μαδρίτη

Περίπου ένας τόνος υλικών από την ουρά ενός κομήτη έπεσαν στη Γη το διήμερο 8-9 Οκτωβρίου 2011, στη διάρκεια μιας από τις πιο έντονες βροχές διαττόντων της τελευταίας δεκαετίας, στην οποία καταμετρήθηκαν έως και 400 μετέωρα την ώρα.

Δύο νέες μελέτες στην επιθεώρηση Monthly Notices of the Royal Astronomical Society εξετάζουν την τελευταία βροχή των Δρακοντιδών, η οποία παρατηρείται κάθε Οκτώβριο και παίρνει το όνομά της από τον αστερισμό του Δράκοντα, από τον οποίο φαίνονται να πηγάζουν τα εξωγήινα σωματίδια.

Τα σωματίδια που αναφλέγονται κατά την είσοδό τους στην ατμόσφαιρα είναι στην πραγματικότητα υπολείμματα του κομήτη 21P/Giacobini-Zinner, ο οποίος πλησιάζει τον Ήλιο κάθε 6,6 χρόνια. Καθώς η ηλιακή ακτινοβολία θερμαίνει τους πάγους του κομήτη και προκαλεί την εκτίναξη ενός νέφους σωματιδίων που γίνεται ορατό ως κόμη.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 13 Ιούνιος 2013 09:35 Περισσoτερα...
 

Οικονομία υδρογόνου, μαθήματα από το παρελθόν

E-mail Εκτύπωση PDF

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που οραματίζονται μια «πεντακάθαρη» οικονομία βασισμένη στο υδρογόνο. Η ανθούσα άλλοτε βιομηχανία φωταερίου έχει πολλά να μας διδάξει. Αλλά η τεχνολογία παίζει παράξενα παιχνίδια...

Καθηγητής Χάρης Βάρβογλης

Δημοτικός υπάλληλος ανάβει φανάρι φωταερίου στη Στοκχόλμη το 1953

 

 

Τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει ο όρος «οικονομία του υδρογόνου» για το σύνολο των εφαρμογών και τεχνολογικών λύσεων που σχετίζονται με την  παραγωγή ενέργειας από την καύση του υδρογόνου. Αυτή η μέθοδος παραγωγής ενέργειας εγγυάται πραγματικά μηδενική παραγωγή ρύπων, αφού μοναδικό προϊόν της καύσης του υδρογόνου είναι το νερό. Ωστόσο το υδρογόνο ως καύσιμο έχει μεγάλη ιστορία στον τεχνολογικό πολιτισμό μας, με σημαντικότερο σταθμό την παραγωγή και διανομή του φωταερίου, το οποίο αποτελείται κατά 50% από υδρογόνο.

Ο σημερινός τεχνολογικός πολιτισμός μας στηρίζεται αποφασιστικά στην παραγωγή ενέργειας και στη διανομή της από το σημείο παραγωγής στο σημείο κατανάλωσης. Ο τρόπος διανομής που έχει επικρατήσει τα τελευταία εκατό χρόνια στηρίζεται στη μετατροπή κάθε είδους ενέργειας σε ηλεκτρική και στην εν συνεχεία διανομή της ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ενσύρματων γραμμών μεταφοράς. Η οικονομία του υδρογόνου πρεσβεύει μιαν άλλη λύση: τη μετατροπή της παραγόμενης ενέργειας σε χημική ενέργεια, αποθηκευμένη σε υδρογόνο, τη μεταφορά του υδρογόνου στον τόπο κατανάλωσης και την παραγωγή επί τόπου των επιθυμητών ποσοτήτων ενέργειας μέσω της καύσης του υδρογόνου.

Τι είναι το «γκάζι»;

Η βασική προϋπόθεση της βιομηχανικής παραγωγής οποιουδήποτε προϊόντος, άρα και της ενέργειας, είναι το ανταγωνιστικό κόστος. Στη σύγχρονη εποχή έχει προστεθεί και η ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος και του περιορισμού της ρύπανσης. Στις αρχές του 19ου αιώνα είχε αναπτυχθεί με εξαιρετική επιτυχία ένα πλέγμα βιομηχανιών, που όλες χρησιμοποιούσαν για πρώτη ύλη το φθηνό, εκείνη την εποχή, ορυκτό κάρβουνο. Η θέρμανση του κάρβουνου σε κλειστά δοχεία για αρκετή ώρα, γνωστή ως ξηρά απόσταξη, έχει αποτέλεσμα την παραγωγή ενός αερίου, το οποίο ονομάζεται φωταέριο και είναι περισσότερο γνωστό ως γκάζι. Το αέριο αυτό φιλτραριζόταν, για να απομακρυνθούν διάφορες ακατάλληλες προσμείξεις, και στη συνέχεια διοχετευόταν με σωλήνες στα εργοστάσια, στα νοικοκυριά και στους φανοστάτες των δρόμων, όπου καιγόταν για να προσφέρει θερμότητα και φως.

Το φωταέριο αποτελείται χονδρικά κατά 50% από υδρογόνο, κατά 35% από μεθάνιο, το οποίο τη σημερινή εποχή είναι κυρίως γνωστό ως φυσικό αέριο, και κατά 10% από μονοξείδιο του άνθρακα. Βλέπουμε λοιπόν ότι τα δύο αέρια, η καύση των οποίων μπορεί να αποδώσει ενέργεια χωρίς σημαντική ρύπανση της ατμόσφαιρας, δηλαδή το μεθάνιο και το υδρογόνο, χρησιμοποιούνταν σε μεγάλη έκταση ήδη πριν από 200 χρόνια.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 13 Ιούνιος 2013 09:42 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 143 από 192

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1960

Εκτοξεύεται μετεωρολογικός δορυφόρος.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου