Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Ποια είναι τα κρυφά ταλέντα σας;

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Ήρθε ίσως η στιγμή να ανακαλύψετε μια νοητική, σωματική, συναισθηματική ή αισθητηριακή ικανότητα που δεν είχατε φανταστεί ποτέ ότι διαθέτετε! Η επιστήμη θα σταθεί στο πλευρό σας


Catherine De Lange

 

Η εξαιρετική λειτουργική μνήμη φαίνεται να αποτελεί ένα χαρακτηριστικό κοινό στα παιδιά - θαύματα

Όλοι οι άνθρωποι έχουν ένα ταλέντο. Ξέρετε ποιο είναι το δικό σας; Και αν ναι, είστε βέβαιοι ότι είναι το μόνο; Μήπως έχετε και κάποιο άλλο, «κρυφό» ταλέντο που αγνοείτε γιατί απλώς δεν έχει τύχει να το ανακαλύψετε; Κάτι τέτοιο δεν είναι διόλου απίθανο. Μπορεί, χωρίς καν να το γνωρίζετε, να έχετε εξαιρετική λειτουργική μνήμη ? το χαρακτηριστικό που «φτιάχνει» τα παιδιά-θαύματα ?, να διαθέτετε τη «στόφα» του ηγέτη, να είστε γεννημένος για να τρέχετε σαν τον Γιουσέιν Μπολτ, να έχετε αίσθηση της γεύσης αντάξια του πιο ικανού γευσιγνώστη ή ένα αλάνθαστο ένστικτο που μπορεί να σας «καθοδηγήσει» για να κερδίσετε όταν παίρνετε ένα ρίσκο. Η επιστήμη είναι σε θέση να σας βοηθήσει να αναζητήσετε ? και να βρείτε ? όλα τα παραπάνω και άλλα «κρυμμένα» ταλέντα που ενδεχομένως διαθέτετε. Και όχι μόνο αυτό: ακόμη και αν τελικά δεν τα έχετε, σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να σας βοηθήσει να τα καλλιεργήσετε.

«Πωπώ! Εσύ είσαι καλή, είσαι πολύ καλή!»
. Επιτέλους, τα λόγια που ήλπιζα να ακούσω εδώ και μήνες! Κατεβάζω τα μάτια στα δάχτυλά μου εξακολουθώντας να αμφιβάλλω για τις ικανότητές μου. Ισως ήταν τυχαίο. Συνεχίζω στο επόμενο τεστ και όταν τελειώνω η ερευνήτρια είναι και πάλι ενθουσιασμένη. «Θεέ μου, αυτό είναι ρεκόρ!» λέει. «Μα πώς είσαι τόσο καλή;».

Φθάνοντας στην εφηβεία νομίζουμε ότι ξέρουμε περίπου πού βρίσκονται τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία μας, αν όμως είστε σαν εμένα, μάλλον θα έχετε αναρωτηθεί μήπως διαθέτετε κάποιο ταλέντα που ως τώρα δεν έχετε ανακαλύψει. Για να δω αν όντως είναι έτσι, αφιέρωσα μήνες σε ένα βουνό από τεστ που εξερεύνησαν τις νοητικές, σωματικές, συναισθηματικές και αισθητηριακές μου ικανότητες. Και τώρα, επιτέλους, βρήκα αυτό που έψαχνα.

Δεν πρόκειται απλώς για μια προσωπική νίκη. Το αποτέλεσμα επιβεβαιώνει επίσης την ιδέα ότι η επιστήμη μπορεί να μας βοηθήσει να αποκαλύψουμε ταλέντα που δεν γνωρίζαμε ότι είχαμε, επιτρέποντάς μας να κάνουμε καλύτερες επιλογές ως προς την καριέρα και τον ελεύθερο χρόνο μας και αυξάνοντας την εμπιστοσύνη μας στις ικανότητές μας. Δεν χρειάζεστε καν κάποιο εργαστήριο ή ειδικό εξοπλισμό για να αντλήσετε το μεγαλύτερο μέρος αυτής της γνώσης. Στην αναζήτησή μου βρήκα μια ολόκληρη σειρά τεστ τα οποία μπορεί να κάνει ο καθένας. Αν τα δοκιμάσετε ίσως ανακαλύψετε ανεκμετάλλευτες ικανότητες σε μια σειρά τομείς, από τα σπορ και την ηγετική ικανότητα ως την αξιολόγηση του κινδύνου και, όπως συνέβη στη δική μου περίπτωση, τη μυστηριώδη «εσωαντίληψη» («Interoception»).

Η «συνταγή» για παιδιά-θαύματα

Εμπνεύστηκα για την αναζήτησή μου από μια πρόσφατη μελέτη της ψυχολόγου Τζοάν Ρούθσατς του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο στο Μάνσφιλντ και του βιρτουόζου του βιολιού Ζουρντάν Ουρμπάχ. Προκειμένου να διερευνήσουν τη βιολογία των παιδιών-θαυμάτων εξέτασαν τα γνωσιακά και αναπτυξιακά προφίλ οκτώ παιδιών των οποίων τα εξαιρετικά ταλέντα περιελάμβαναν τη μουσική, το μαγείρεμα, την τέχνη και τη γλώσσα. Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει σχετικά με το από πού πηγάζει η ιδιοφυΐα αυτών των παιδιών. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το «κλειδί» της είναι η υψηλή γενική νοημοσύνη, άλλοι δίνουν έμφαση σε περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως η εξάσκηση ή σε έναν συνδυασμό και των δύο. Η κυρία Ρούθσατς και ο κ. Ουρμπάχ διαπίστωσαν ωστόσο ότι ένα μόνο χαρακτηριστικό ήταν κοινό και στα οκτώ παιδιά: η εξαιρετική λειτουργική μνήμη.

Η λειτουργική μνήμη είναι η ικανότητά μας να συγκρατούμε πληροφορίες και να τις χειριζόμαστε ταυτοχρόνως - τη χρησιμοποιείτε όταν πολλαπλασιάζετε από μνήμης δυο διψήφιους αριθμούς, για παράδειγμα. Οι άνθρωποι που έχουν καλή λειτουργική μνήμη έχουν περισσότερο «χώρο» για να κάνουν τέτοιους νοητικούς χειρισμούς, κάτι το οποίο ίσως εξηγεί γιατί παρατηρείται σε τέτοιον βαθμό στα παιδιά-θαύματα. Τι γίνεται όμως με τους υπολοίπους; Μήπως ορισμένοι συνηθισμένοι άνθρωποι κατέχουν χωρίς να το ξέρουν αυτό το ταλέντο των ταλέντων; Μήπως και εγώ;

Το τεστ για τη λειτουργική μνήμη
Υπάρχει ένας πρόχειρος τρόπος για να δείτε πώς τα πάει η λειτουργική σας μνήμη, λέει η γνωσιακή ψυχολόγος Σούζαν Γκάδερκοουλ του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ. Ζητήστε από έναν φίλο να σας διαβάσει μια λίστα από τυχαίους αριθμούς, έναν ανά δευτερόλεπτο. Ξεκινήστε με μια σειρά από τρεις. Θυμηθείτε τα νούμερα, ύστερα επαναλάβετέ τα ξανά με αντίστροφη σειρά. Αν τα καταφέρετε με τρία, δοκιμάστε με τέσσερα, ύστερα με πέντε και ούτω καθεξής. Ενα μέσο 30χρονο άτομο θα πρέπει να μπορεί να φθάσει στα πέντε ή έξι, ένα 40χρονο στα περίπου πέντε και ένα 50χρονο στα περίπου τέσσερα. Η κυρία Γκάδερκοουλ με κατηύθυνε επίσης προς μια σειρά τεστ λειτουργικής μνήμης που έχουν σχεδιαστεί από την Cambridge Brain Sciences (http://www.cambridgebrainsciences.com).

Τα αποτελέσματά μου είναι απογοητευτικά μέτρια. Ανακαλύπτω όμως επίσης ότι υπάρχουν πράγματα που μπορώ να κάνω για να βελτιωθώ. Παρά το γεγονός ότι φαίνεται να έχει έναν ισχυρό γενετικό παράγοντα, υπάρχουν όλο και περισσότερες ενδείξεις ότι η λειτουργική μνήμη μπορεί να ενισχυθεί με τη βοήθεια εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ορισμένων κοινών παιχνιδιών στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ακόμη και το να αυξήσω την πρόσληψη ιχθυελαίων πλούσιων σε ω-3 μπορεί να με βοηθήσει. Ισως λοιπόν έχω ακόμη μία ευκαιρία να γίνω πιανίστας κοντσέρτων ή παγκοσμίου φήμης σεφ.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 30 Ιούλιος 2013 11:34 Περισσoτερα...
 

Ο γαλάζιος πλανήτης είναι ένας πελώριος μαγνήτης

E-mail Εκτύπωση PDF

Συγγραφέας: Χριστίνα Μελίδου

Σήμερα είναι σχεδόν αδύνατον να χάσει κανείς τον προσανατολισμό του?πινακίδες, χάρτες και φυσικά GPS είναι πάντα στην διάθεση μας για να επαναφέρουν τους ονειροπόλους στον σωστό δρόμο. Οι εξερευνητές του παρελθόντος όμως δεν είχαν τέτοιες διευκολύνσεις: βασίζονταν στα μάτια τους, τα αστέρια και φαινομενικά απλά όργανα, όπως οι πυξίδες. Οι πυξίδες ακολουθούν μια βασική αρχή λειτουργίας: μια ελαφριά βελόνα κατασκευασμένη από σιδηρομαγνητικό υλικό (δηλαδή ένας μαγνήτης) δείχνει τον βορρά. Η ιδιότητα κάποιων υλικών να μας καθοδηγούν φαίνεται ότι είναι γνωστή εδώ και χιλιάδες χρόνια, μάλιστα το πανάρχαιο έπος του Γκιλγκαμές αναφέρει την χρήση κατευθυντηρίων λίθων. Βέβαια, όλοι ξέρουμε ότι ένας μαγνήτης αντιδρά μόνο όταν βρεθεί σε ένα μαγνητικό πεδίο κι αυτό το προσφέρει η ίδια η Γη. Ο πλανήτης μας είναι ένας μαγνήτης και ο βόρειος μαγνητικός πόλος της βελόνας της πυξίδας έλκεται από τον νότιο μαγνητικό πόλο της Γης σύμφωνα με την γνωστή αρχή περί έλξης των ετερόνυμων.

Το μαγνητικό πεδίο της Γης, σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, γεννιέται στο κέντρο του πλανήτη μας: ο πυρήνας της Γης αποτελείται κυρίως από σίδηρο και νικέλιο και χωρίζεται σε δύο μέρη: Στον εσωτερικό πυρήνα όπου, παρά τις υψηλές θερμοκρασίες, τα μέταλλα είναι σε στερεή κατάσταση λόγω της υψηλής πίεσης και στον εξωτερικό πυρήνα όπου τα μέταλλα είναι σε ρευστή κατάσταση. Θερμά και ψυχρά ρεύματα στο αγώγιμο ρευστό του εξωτερικού πυρήνα σε συνδυασμό με την περιστροφή της Γης δημιουργούν μια φοβερή αναστάτωση στα λιωμένα μέταλλα που περιστρέφονται δημιουργώντας ένα ασθενές μαγνητικό πεδίο. Πρόσφατα ο καθηγητής Gregory Ryskin του πανεπιστημίου Northwestern διατύπωσε μια νέα θεωρία σύμφωνα με την οποία τα θαλάσσια ρεύματα δημιουργούν το μαγνητικό πεδίο της Γης. Η θεωρία αυτή προκάλεσε πολλές συζητήσεις αλλά βρίσκει αντίθετη την πλειοψηφία των επιστημόνων.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 21 Ιούλιος 2013 14:45 Περισσoτερα...
 

΄Ιππαρχος ο Νικαεύς

E-mail Εκτύπωση PDF

'Eζησε στο διάστημα (190-120 π.Χ.)

 

Μεγάλος μαθηματικός, γεωγράφος μετρητής και κυρίως Αστρονόμος.

Δίδαξε και εκτέλεσε παρατηρήσεις ακριβείας στη Ρόδο και την Αλεξάνδρεια, με όργανα, τα οποία ανακάλυψε ή βελτίωσε ο ίδιος. Παρότι δέσμιος του γεωκεντρικού συστήματος, συνέβαλε εξαιρετικά στην μαθηματικοποίηση της ελληνικής αστρονομίας και στην ολοκλήρωση της μαθηματικής Γεωγραφίας.

Ενδεικτικοί είναι οι σωσμένοι τίτλοι μερικών από τα έργα του.

* "Των Αράτου και Ευδόξου Φαινομένων εξηγήσεως βιβλία γ'" (σώθηκε).

* "Εις Αστερισμούς ή περί των Απλανών..." (σώθηκε).

* "Περί μεγεθών και αποστημάτων Ηλίου και Σελήνης".

* "Περί μηνιαίου χρόνου".

* "Περί εμβολίμων μηνών τε και ημερών".

* "Παραλακτικών βιβλία δύο".

* "Περί της των ιβ ζωδίων αναφοράς".

* "Περί της μεταπτώσεως".

* "Περί της των συνανατολών πραγματείας".

* "Περί εκλείψεων Ηλίου κατά τα επτά κλίματα".

* "Περί της πραγματείας της εν κύκλω ευθειών βιβλία ιβ'".

* "Προς τον Ερατοσθένη και τα εν τη Γεωγραφία αυτού λεχθέντα".

Από τα δύο σωσμένα έργα του και τους σχολιασμούς των υπολοίπων μαθαίνουμε ότι ο κορυφαίος αυτός αστρονόμος:

* Συνέταξε έναν πίνακα 1022 αστέρων, ορατών από την Αλεξάνδρεια, και τα κατέταξε σε 49 αστερισμούς (21 Β, 16 Ν και 12 ζωδιακούς) και σε 6 μεγέθη λαμπρότητας.

* Εισήγαγε την υποδιαίρεση του κύκλου σε 360°.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 21 Ιούλιος 2013 14:45 Περισσoτερα...
 

Robert Oppenheimer, 1904-1967

E-mail Εκτύπωση PDF

Ο πατέρας της ατομικής βόμβας κι ο άνθρωπος με τα μεγάλα διλήμματα.

«Η επιστήμη δεν είναι το παν, αλλά η επιστήμη είναι πολύ όμορφη»,
Robert Oppenheimer.

 


To όνομα του Robert Oppenheimer έχει γίνει σχεδόν συνώνυμο με τη θητεία του στο Lοs Alamos, όπου σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε η πρώτη ατομική βόμβα, κι επίσης με το δίλημμα που αντιμετωπίζουν οι επιστήμονες όταν συγκρούονται με τα συμφέροντα του έθνους και της συνείδησής τους.

Γερμανικής καταγωγής, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 22 Απριλίου του 1904. Τελείωσε το Ethical Culture School στη Νέα Υόρκη. Έλαβε όχι μόνο γερές βάσεις στα μαθηματικά και στη φυσική, αλλά μελέτησε ενθουσιωδώς τα ελληνικά, τα λατινικά, τα γαλλικά και τα γερμανικά. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Χάρβαρντ διατηρούσε επίσης ενδιαφέρον για τους κλασικούς φιλοσόφους και την Ανατολική φιλοσοφία, η οποία τον επηρέασε καθ? όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Μετά το Χάρβαρντ πηγαίνει στην Αγγλία το 1925, στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, όπου εργάστηκε με άλλους βρετανούς επιστήμονες για την προώθηση της ατομικής έρευνας. Το 1927 παίρνει το διδακτορικό του δίπλωμα στο Γκαίτινγκεν και το 1929 επιστρέφει στις Η.Π.Α. και παίρνει θέσεις στο Μπέρκλεϋ και στο σπουδαίο Cal Tech, όπου έδωσε μεγάλο βάρος στη διάδοση της Κβαντικής μηχανικής. Εξαιρετικός δάσκαλος και άριστος θεωρητικός, καθοδήγησε μια ολόκληρη γενιά Αμερικανών φυσικών, οι οποίοι επηρεάστηκαν βαθιά, τόσο από την ανεξαρτησία της σκέψης του όσο και από την ικανότητά του στη μετάδοση της επιστημονικής γνώσης.

Οι αναλύσεις του πρόβλεψαν πολλά πρόσφατα ευρήματα, όπως το νετρόνιο, το ποζιτρόνιο, την κοσμική ακτινοβολία, το ηλεκτρόνιο, το μεσόνιο και τα αστέρια νετρονίων. Επίσης για ένα διάστημα δούλεψε πάνω στα ζητήματα των μαύρων οπών.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 10 Ιούλιος 2013 21:12 Περισσoτερα...
 

Έλληνας μαθητής διεκδικεί το διεθνή επιστημονικό διαγωνισμό Google Science Fair

E-mail Εκτύπωση PDF

Έλληνας μαθητής διεκδικεί το διεθνή επιστημονικό διαγωνισμό Google Science Fair



Την πρώτη παρουσίαση της ιδέας του, το «the exoskeleton glove», o Χαράλαμπος Ιωάννου την είχε παρουσιάσει στο TedX Athens. Τότε είχε εντυπωσιάσει τον Έλληνα διευθυντή του Creative Lab της Google, Στιβ Βρανάκη.

Προφανώς ο διάσημος ομογενής δεν ήταν ο μόνος που θεώρησε ιδιοφυές το πρότζεκτ του Έλληνα μαθητή.

Ο Χαράλαμπος Ιωάννου, ο δεκαεπτάχρονος Έλληνας μαθητής από την Αθήνα, και το έργο του «εξωσκελετικό γάντι», βρίσκονται ανάμεσα στους 15 διεθνείς φιναλίστ του Google Science Fair 2013, που φέτος είχε θέμα «90 τρόποι για να αλλάξετε τον κόσμο». Το Google Science Fair είναι ο μεγαλύτερος επιστημονικός online διαγωνισμός του κόσμου, ενώ ο μαθητής διαγωνίζεται για το μεγάλο βραβείο που περιλαμβάνει:

  • 10ήμερο ταξίδι στα νησιά Γκαλαπάγκος με την αποστολή του National Geographic
  • Υποτροφία ύψους $50.000 δολαρίων
  • Μία hands-on εμπειρία σε έναν από τους συμμετέχοντες οργανισμούς (LEGO, CERN ή Google)
  • Επιχορήγηση για το σχολείο του αξίας 10.000 δολαρίων!

Ο Χαράλαμπος Ιωάννου, σχεδίασε ένα «εξωσκελετικό γάντι», το οποίο ενισχύει και στηρίζει την κίνηση της ανθρώπινης παλάμης, προκειμένου να βοηθήσει τους ανθρώπους που πάσχουν από αναπηρία στο άνω μέρος του χεριού. Η κεντρική ιδέα της πρότασής του είναι ότι ένας μεταλλικός σκελετός σε σχήμα γαντιού, θα φοριέται από τον χρήστη και αφού θα τοποθετείται στο σωστό σημείο -ώστε να πιέζει τους αισθητήρες κίνησης- θα μπορεί να ανιχνεύσει το κινητικό ερέθισμα του χρήστη, το οποίο στη συνέχεια θα ενισχύεται με τη χρήση των «σερβοκινητήρων».

Περισσoτερα...
 


Σελίδα 141 από 191

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1960

Κατασκευάζεται το πρώτο λέϊζερ.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου