Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Τεχνητό φύλλο: η υπόσχεση της τεχνητής φωτοσύνθεσης

E-mail Εκτύπωση PDF

new_leaf Είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της χημείας - να βρούμε συστήματα που να μετατρέπουν το νερό και τον ήλιο με αποτελεσματικό τρόπο σε φθηνή, καθαρή ενέργεια για όλους.

Κοιτάξτε ένα φυτό να απορροφά την ενέργεια του ήλιου. Είναι δύσκολο να μην αισθανθείτε μια χροιά από ζήλια. Εκεί κάθεται κάθε μέρα αποσπώντας τεράστιες ποσότητες καυσίμων από το ηλιακό φως, χωρίς όλο αυτό το διάστημα να αποβληθεί τίποτα περισσότερο βλαβερό από το οξυγόνο που χρειαζόμαστε για να αναπνέουμε. Από την άλλη μεριά η εξαγωγή καυσίμων από τα βάθη της Γης είναι κατά εξοντωτικό τρόπο μια δαπανηρή υπόθεση: κάνουμε εξόρυξη κάρβουνου, πετρελαίου και φυσικού αερίου από το έδαφος και όταν τα καίμε παράγουν πολύ περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι μπορεί η Γη να απορροφήσει.

Αυτό που δεν κάνουμε είναι να μιμηθούμε την τακτική των φυτών, τους αληθινούς πράσινους πολεμιστές. "Περισσότερη ηλιακή ενέργεια πέφτει στη Γη σε 1 ώρα από ό,τι χρησιμοποιεί η ανθρωπότητα σε έναν ολόκληρο χρόνο", λέει ο Nate Lewis, χημικός στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας στη Πασαντένα. Ξέρουμε πώς να μετατρέψουμε αυτήν την ενέργεια σε ηλεκτρική ενέργεια - για παράδειγμα με τα φωτοβολταϊκά. Αλλά ο ήλιος δεν λάμπει πάντα, όταν και όπου θέλουμε. Μέσω της φωτοσύνθεσης, τα φυτά έχουν την αξιοζήλευτη ικανότητα να μετατρέπουν το ηλιακό φως σε καύσιμα, έτσι ώστε να μπορούν να την αποθηκεύουν και να την καίνε αργότερα. Εάν θα μπορούσαμε να κάνουμε το ίδιο, τότε με την αποθήκευση της ηλιακής ενέργειας κατ ?ευθείαν σε μια δεξαμενή καυσίμων, ένα μεγάλο μέρος των ενεργειακών προβλημάτων μας θα λυθεί.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 04 Ιούλιος 2012 20:24 Περισσoτερα...
 

Εκθετήριο Αυτοκινήτων ΝΟΗΣΙΣ: Αυτοκίνητο του μήνα - Ford T

E-mail Εκτύπωση PDF

Ανακηρύχθηκε "Αυτοκίνητο του 20ου αιώνα" και ήταν αυτό που έβαλε «στις ρόδες» την Αμερική και όχι μόνον.

Ο Χένρυ Φόρντ, που είχε κατασκευάσει το πρώτο του αυτοκίνητο το 1892, υιοθετώντας τη μέθοδο της «γραμμής παραγωγής» (εξού και ο όρος “φορδισμός”) κατάφερε να κατασκευάζει 1.000 αυτοκίνητα την ημέρα, για να ξεπεράσει τα 15 εκατομμύρια στα 19 χρόνια παραγωγής του (1908-1927).

Διέθετε 4-κύλινδρο κινητήρα 2.863 κ.ε. με ισχύ 20 ίππων και από το 1915 απέκτησε ηλεκτρικά φώτα. Στα πρώτα χρόνια της παραγωγής του μπορούσε να παραγγελθεί «σε οποιοδήποτε χρώμα, αρκεί αυτό να ήταν το μαύρο», αφού αυτό ήταν το πιο βολικό στη γραμμή παραγωγής. Αργότερα βέβαια (και λόγω του ανταγωνισμού) υπήρχε η δυνατότητα συνδυασμού και άλλων χρωμάτων, ενώ από το 1926 αντικαταστάθηκαν και οι παραδοσιακές ξύλινες ζάντες με τις μεταλλικές ακτινωτές.

Καλύτεροι αγοραστές ήταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι της Ford, κάτι που είχε επιδιώξει ο ίδιος ο Φορντ, προσφέροντας καλύτερους μισθούς στο προσωπικό του.

Δημοφιλέστερες εκδόσεις ήταν τα 2-θέσια και 5-θέσια ανοιχτά αυτοκίνητα (όπως του εκθετηρίου), αλλά με την πάροδο των ετών ήταν διαθέσιμη μια μεγάλη σειρά παραλλαγών, με "κλειστά" επιβατικά, μικρά φορτηγά, μικρά λεωφορεία, αγωνιστικά και φυσικά πολλά ταξί.

Κορυφαία χρονιά του Ford  Τ υπήρξε το 1923, όταν η παραγωγή του έφτασε το 1.817.891 μονάδες με μέσο όρο ημερήσιας παραγωγής τα 3.000 αυτοκίνητα.

Περισσoτερα...
 

Το μποζόνιο Χιγκς μάλλον υπάρχει

E-mail Εκτύπωση PDF

Tο καθιερωμένο μοντέλο πιθανότατα σώζεται
Το μποζόνιο Χιγκς μάλλον υπάρχει

To φευγαλέο μποζόνιο εμφανίζεται στιγμιαία ως το αποτέλεσμα συγκρούσεων
ανάμεσα σε πρωτόνια που κινούνται σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός. Εδώ, ο γιγάντιος ανιχνευτής CMS

Μελβούρνη

Χρειάστηκε να περιμένουμε μισό αιώνα μέχρι να κατασκευαστεί το γιγάντιο μηχάνημα που θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις. Την Τετάρτη, όμως, ερευνητές του CERN ανακοίνωσαν πως είναι σχεδόν βέβαιοι ότι εντόπισαν «κάτι που μοιάζει με το Χιγκς», το σωματίδιο που θα επιβεβαίωνε ότι γνωρίζουμε πώς η ύλη αποκτά τη μάζα της.

Οι υπεύθυνοι του CMS και του ATLAS, των δύο πειραμάτων που διεξάγονται για τον εντοπισμό του Χιγκς, ανακοίνωσαν ότι το επίπεδο βεβαιότητας που πέτυχαν αντιστοιχεί σε ανακάλυψη νέου σωματιδίου, το οποίο είναι συμβατό με τη θεωρία του Χιγκς.

Εφόσον επιβεβαιωθεί οριστικά η ανακάλυψη, κάτι που δεν αναμένεται πριν από τον Οκτώβριο, ο πειραματικός άθλος θα επιστεγάσει το λεγόμενο Καθιερωμένο Μοντέλο, το θεωρητικό οικοδόμημα που αναπτύχθηκε τον περασμένο αιώνα και συγκεντρώνει όλες τις γνώσεις των φυσικών για τα στοιχειώδη συστατικά του Σύμπαντος.
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 04 Ιούλιος 2012 18:54 Περισσoτερα...
 

Νίκος Λογοθέτης: εξερευνητής της σκέψης

E-mail Εκτύπωση PDF
Καθηγητή Χάρη Βάρβογλη

Η χρήση της λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας στην έρευνα του εγκεφάλου θεωρείται δικό του «παιδί» και ο διαπρέπων έλληνας ερευνητής πραγματοποίησε με τη βοήθειά της άλματα στην κατανόηση του πολυτιμότερου οργάνου μας

Νίκος Λογοθέτης: εξερευνητής της σκέψης
Ο μεγάλος ζωγράφος Σαλβατόρ Νταλί είχε αντιληφθεί τη δυσκολία του εγκεφάλου να επιλέξει ανάμεσα σε δύο εξίσου «λογικές» ερμηνείες μιας εικόνας και είχε ζωγραφίσει τη δεκαετία του 1940 πολλούς σχετικούς πίνακες. Εδώ, ένας πίνακας του 1941 μπορεί να ερμηνευθεί ως ένα κεφάλι με μάσκα, αλλά προσεκτικότερη παρατήρηση δείχνει ότι τα «μάτια» του κεφαλιού είναι στην πραγματικότητα δύο πρόσωπα, η μάσκα τα ρούχα τους και το ίδιο το κεφάλι ένα ψαθωτό φόντο
  
Τι είναι το μυαλό του ανθρώπου: ένας πολύπλοκος ηλεκτρονικός υπολογιστής ή η έδρα της ψυχής, που έχουν οι άνθρωποι αλλά δεν έχουν τα ζώα; Πολλές απαντήσεις έχουν ακουστεί, αλλά καμία δεν μπορεί να είναι πειστική αν πρώτα δεν προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε σε βάθος πώς λειτουργεί η σκέψη μας. Ο Ελληνας Νίκος Λογοθέτης, διευθυντής του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ Βιολογικής Κυβερνητικής στο Τίμπινγκεν (Tubingen) της Γερμανίας, έχει θέσει για στόχο της ερευνητικής του δραστηριότητας αυτήν ακριβώς την κατανόηση. Και μέχρι σήμερα έχει καταφέρει πολλά, αφού βρίσκεται στην πρωτοπορία αυτού του τόσο σύγχρονου κλάδου της Βιολογίας, αλλά και τόσο παλαιού προβλήματος της Φιλοσοφίας.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 01 Ιούλιος 2012 19:27 Περισσoτερα...
 

Μιχαήλ Φαρανταίυ, 1791-1867 (Michael Faraday)

E-mail Εκτύπωση PDF

Γεννημένος στις 22 Σεπτεμβρίου 1791 σε κάποια επαρχία του Λονδίνου, ο Μιχαήλ Φαρανταίυ εξελίχθηκε σε ένα σπουδαιότατο φυσικό και χημικό της εποχής του. Μέσα στην ιστορία της Επιστήμης ξεχώρισε και έμεινε ως ένας από τους σημαντικότερους πειραματιστές, ίσως ο σημαντικότερος. Οι ιδέες, που εξήγαγε κατευθείαν από τα πειράματά του, έμελλαν να αποτελούν από τότε νόμους και βασικές θεωρίες της σύγχρονης επιστήμης, της Φυσικής και της Χημείας.

Η ζωή του...

Γεννήθηκε στο Νιούτον, κοντά στην Αγγλική πρωτεύουσα. Το επάγγελμα του πατέρα του, η σιδηρουργία, εξοικονομούσε πολύ ελάχιστα για την οικογένεια και ο Μιχαήλ, αφού πήρε μια βασική μόρφωση και έμαθε γραφή, ανάγνωση και μαθηματικά, αναγκάστηκε να εργαστεί από μικρή ηλικία.

Όντας πολύ μικρός για την τέχνη του πατέρα του, οι γονείς του, του βρήκαν δουλειά σε ένα βιβλιοδετείο. Τι καλύτερο για τον μικρό αναζητητή που κοντά στα βιβλία ανακάλυπτε έναν ολόκληρο κόσμο γνώσης που τον εντυπωσίαζε και του ξυπνούσε το ενδιαφέρον του για την έρευνα και την επιστήμη! Όπως συμβαίνει συνήθως σε όσους πρόκειται να γράψουν ένα κομμάτι στην Ιστορία, η «τύχη» και τα γεγονότα με μαγικό σχεδόν τρόπο βοηθούν στην ανάδειξη και την εκπλήρωση της «μοίρας» τους.

Μια σειρά από γεγονότα έδωσαν στο Φαρανταίυ την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με σπουδαίους επιστήμονες της εποχής του και τα κατάλληλα άτομα μέσα σ? αυτούς που θα τον βοηθούσαν να ικανοποιήσει τη λαχτάρα του να ασχοληθεί με την επιστήμη. Με συνοδό την «τύχη» και την τόλμη του έστειλε μια επιστολή στο Βασιλικό Ινστιτούτο Ερευνών εκφράζοντας την αγάπη του για την Επιστήμη και την επιθυμία του να αποτελεί μέλος της επιστημονικής κοινότητας.

Μετά από ευνοϊκά προς αυτόν συμβάντα, βρέθηκε μια θέση βοηθού εργαστηρίου κοντά στο γνωστό χημικό επιστήμονα της εποχής, το Χάμφρεϋ Ντέιβι. Οι πύλες άνοιξαν? Το 1813 ο Ντέιβι τον παίρνει σαν βοηθό σε ένα ταξίδι-γύρο στα σημαντικότερα επιστημονικά κέντρα-πόλεις της Ευρώπης. Στο Παρίσι, τη Φλωρεντία, τη Γένοβα, τη Ρώμη και τη Νάπολη, ο Faraday γνώρισε από κοντά και συναναστράφηκε με μεγάλους επιστήμονες της εποχής. Το ταξίδι, του χάρισε όχι μόνο σημαντικές γνωριμίες αλλά και την ευκαιρία να διευρύνει τις γνώσεις του, που δεν προέρχονταν, παραδόξως για την εποχή, από την ακαδημαϊκή μόρφωση.

Μαζί με τα θετικά αποτελέσματα του ταξιδιού, η περιήγηση ανά τον κόσμο τον έφερε σε επαφή με τη διαφθορά και την απάτη των ανθρώπινων κοινωνιών και του έδωσε ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στο να αφοσιωθεί στην Επιστήμη με τον αγνό, ηθικό και ουσιαστικό τρόπο ενός φυσικού φιλόσοφου, όπως χαρακτήριζε με περίσσια ταπεινότητα και ευθύνη τον εαυτό του. Κατά την επιστροφή του στο Λονδίνο ενέτεινε τώρα πια τις δικές του επιστημονικές έρευνες, αρχικά ως βοηθός του Ντέιβι και αργότερα ως μέλος της Φιλοσοφικής Κοινότητας, βασισμένες κυρίως στο πείραμα και τη δοκιμή. Πρώτα > στη Χημεία και έπειτα στη Φυσική.

Το 1821 παντρεύτηκε τη Σάρα Μπαρνάρντ, μια γυναίκα που προερχόταν από τις γνωστότερες οικογένειες που υποστήριζαν την πίστη του Σαντεμανιανισμού. Ο ίδιος ο Φαρανταίυ ήταν πιστός ακόλουθος σε όλη του τη ζωή αυτού του θρησκευτικού ρεύματος. Τα θρησκευτικά του πιστεύω επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη και την ενασχόλησή του με την επιστημονική και φιλοσοφική έρευνα. Μέχρι το τέλος της ζωής του διετέλεσε Επιθεωρητής στο Βασιλικό Ινστιτούτο, καθηγητής της Χημείας στο Βασιλικό Ινστιτούτο, μέλος της Βασιλικής Εταιρείας του Λονδίνου και μέλος σε αρκετές Επιστημονικές και Ακαδημαϊκές Κοινότητες της Ευρώπης. Πέθανε στις 25 Αυγούστου του 1867.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 30 Ιούνιος 2012 18:40 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 112 από 140

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1928

Επινοείται ένας νέος κλάδος μαθηματικών, η θεωρία των παιγνίων.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου