Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

10 Σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα που η επιστήμη έχει χαρίσει στον κόσμο μας!

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

«Αλλάζουμε τον κόσμο με την τεχνολογία» - Bill Gates.

Ο κόσμος αλλάζει και υπεύθυνη είναι η τεχνολογία. Τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει μερικά από τα μεγαλύτερα πράγματα που έχουν συμβεί στον κόσμο της τεχνολογίας και η ανάπτυξη τρέχει.

Μιλώντας για το τρέχον έτος, το ήμισυ του 2017 έχει ήδη δώσει στον κόσμο κάποια από τα καλύτερα δώρα για την επιστήμη και την τεχνολογία, είτε μιλάμε για διαστημική τεχνολογία, τηλεμεταφορά ή πολλές άλλες καινοτομίες.

Ακολουθεί μια συλλογή με όλες τις μεγάλες τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις του 2017 μέχρι στιγμής, που όλοι πρέπει να γνωρίζουν.

1. Google AlphaGo

10 Σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα που η επιστήμη έχει χαρίσει στον κόσμο μας! - Εικόνα 1

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) είναι το μέλλον της τεχνολογίας και κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί αυτό το γεγονός. Ο ρυθμός με τον οποίο αναδύεται η τεχνολογία AI, δείχνει απλώς τη δυνατότητα ανάληψης των ανθρώπινων καθηκόντων.

2. Τηλεμεταφορά σωματιδίων

10 Σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα που η επιστήμη έχει χαρίσει στον κόσμο μας! - Εικόνα 2

Κινέζοι επιστήμονες ανέφεραν μια επιτυχία στην τηλεμεταφορά ενός φανταστικού σωματιδίου σε ένα δορυφόρο στο διάστημα. Πρέπει να σημειωθεί ότι καμία φυσική ουσία δεν τηλεμεταφέρθηκε, αλλά πληροφορίες σχετικά με σωματίδια φωτός.

3. 10 νέοι πλανήτες όμοιοι με τη Γη

10 Σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα που η επιστήμη έχει χαρίσει στον κόσμο μας! - Εικόνα 3

Ο Kepler της NASA βρήκε στην τροχιά μας 219 εξωπλανήτες, συμπεριλαμβανομένων 10 πλανητών που μοιάζουν με τη Γη, οι οποίοι επιβεβαιώνεται ότι έχουν βραχώδη ουσία. Αυτή η ανακάλυψη, μπορεί επίσης να σημαίνει ότι αυτοί οι πλανήτες μπορεί να έχουν «ζωή», αν και είναι πολύ νωρίς για να το πούμε.

4. Waymo

10 Σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα που η επιστήμη έχει χαρίσει στον κόσμο μας! - Εικόνα 4

Ένα τεχνολογικό έργο αυτό-οδήγησης που ξεκίνησε από την Google το 2009, ήρθε ως Waymo το 2016. Η αυτο-οδήγηση μπορεί να μην φαίνεται και πολύ ασφαλής στην πραγματικότητα, αλλά το Waymo είναι ήδη στο δρόμο σε πολλές τοποθεσίες στις Ηνωμένες Πολιτείες.

5. Πόλη δάσος στην Κίνα

10 Σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα που η επιστήμη έχει χαρίσει στον κόσμο μας! - Εικόνα 5

Η Κίνα σχεδιάζει μια νέα «δασική πόλη» που θα την καλύπτουν περίπου 40.000 δέντρα και ένα εκατομμύριο φυτά, στη νότια ορεινή περιοχή του Guangxi. Το έργο αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι το έτος 2020. Σημειώνοντας το γεγονός ότι περίπου 4.000 άνθρωποι πεθαίνουν καθημερινά στην Κίνα λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αυτό μπορεί να αποτελέσει λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 31 Δεκέμβριος 2017 12:36 Περισσoτερα...
 

Επιστήμη και τεχνολογία στην αρχαία Ελλάδα

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Αποτέλεσμα εικόνας για ακαδημία του πλάτωνα

 

Οι ρίζες του αυτοματισμού και των αυτόματων μηχανών βρίσκονται 3.000 χρόνια πριν και συγκεκριμένα στην τότε περιοχή του αρχαίου Ελληνικού κόσμου. Τα μαθηματικά ως επιστήμη ήταν στενά συνυφασμένα με τα τεχνολογικά επιτεύγματα. Χρησιμοποιήθηκαν όχι μόνο θεωρητικά αλλά και ως εργαλεία, καθώς σε αυτά βασίστηκε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών και τα μέσα για τα μηχανολογικά σχέδια της περιόδου αυτής.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Θαλής, ο Πυθαγόρας, ο Ευκλείδης και ο Αρχιμήδης ήταν κατά κύριο λόγο μαθηματικοί. Επιπλέον, η επίσημες πρακτικές της εφαρμοσμένης μηχανικής, ως διακριτά πεδία της θεωρητικής μηχανικής βασίστηκαν εξ' ολοκλήρου στο έργο του Αρχιμήδη.

Υπήρχαν τρία κύρια θεσμικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, που συνέβαλαν στην επιστήμη και στην τεχνολογία: η Ακαδημία του Πλάτωνα, το Λύκειο του Αριστοτέλη και η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Η Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη λειτουργούσαν ως οικονομικά ανεξάρτητα πανεπιστήμια τα οποία εστίαζαν περισσότερο στην επιστήμη. Το μουσείο και η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας ιδρύθηκαν το 300 π.Χ. και λειτουργούσαν περισσότερο ως ερευνητικά εργαστήρια τα οποία εξαρτιόντουσαν οικονομικά από τους ηγεμόνες της Αιγύπτου.

Η Ακαδημία του Πλάτωνα

 

Σχετική εικόνα

 

Ο Πλάτωνας ξεκίνησε τη φιλοσοφική του καριέρα ως μαθητής του Σωκράτη. Όταν ο δάσκαλός του πέθανε, ο Πλάτωνας ταξίδεψε στην Αίγυπτο και την Ιταλία, σπούδασε μαζί με τους μαθητές του Πυθαγόρα και ξόδεψε αρκετά χρόνια ως σύμβουλος στην οικογένεια που κυβερνούσε τις Συρακούσες. Τελικά, επέστρεψε στην Αθήνα και δημιούργησε τη δική του σχολή φιλοσοφίας στην ακαδημία . Στην ακαδημία, ο Πλάτωνας προσπάθησε να μεταδώσει στους μαθητές του το Σωκρατικό τρόπο σκέψης και να τους οδηγήσει στην επίτευξη της κατανόησης της φιλοσοφικής αλήθειας διαμέσου της μαθηματικής γνώσης.

Η «αλήθεια» είναι μια έννοια που απασχόλησε αρκετά τον Πλάτωνα, στην οποία οικοδομεί ολόκληρο το σύστημα και πιο συγκεκριμένα, επί του ιδεώδους της αλήθειας μέσω της ορθολογικής επιστήμης. Στις αρχικές διδακτικές προσπάθειές του, ο Πλάτωνας προσπάθησε να διαβιβάσει το πνεύμα της Σωκρατικής διδασκαλίας παρουσιάζοντας ακριβείς αναφορές απ? τις συζητήσεις του με το δάσκαλό του. Βασική πηγή για τις διδασκαλίες αυτές είναι οι ?διάλογοι?. Ένα από τα σημαντικότερα έργα του είναι και απολογία του Σωκράτη η οποία φέρει μια περιγραφή της φιλοσοφικής ζωής του Σωκράτη όπως ο ίδιος τη παρουσίασε στο αθηναϊκό δικαστήριο.

Οι μεσαίοι διάλογοι του Πλάτωνα, αναπτύσσουν, διατυπώνουν, και υποστηρίζουν τα δικά του συμπεράσματα σε ό,τι αφορά κεντρικά φιλοσοφικά θέματα. Ξεκινώντας με τον Μένωνα, για παράδειγμα, ο Πλάτωνας όχι μόνο αναφέρει τη γνώμη του Σωκράτη, πως κανείς δε κάνει λάθος εν γνώση του, αλλά επίσης εισάγει το δόγμα της πνευματικής ηρεμίας σε μια απόπειρα να ανακαλύψει αν η αρετή μπορεί να διδαχθεί ή όχι.

Τέλος, ένα άλλο αριστούργημα του Πλάτωνα είναι η ?Πολιτεία?. Αυτή ξεκινά με ένα Σωκρατικό διάλογο σχετικά με μα τη φύση της δικαιοσύνης αλλά προχωρά κατευθείαν σε μια επεκταμένη συζήτηση για τις αρετές της δικαιοσύνης, της σοφίας, της ανδρείας, και της σωφροσύνης όπως παρουσιάζονται στο καθένα ατομικά αλλά και στη κοινωνία σαν σύνολο. Το όραμά του αυτό για την ιδανική κοινωνία ή το ιδανικό άτομο, απαιτούσε την ύπαρξη ενός εκπαιδευτικού προγράμματος εφαρμοζόμενο τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες. Το μεγαλύτερο, ίσως, έργο του είναι η ακαδημία του. Μάλιστα οφείλουμε να πούμε πως το παιδαγωγικό έργο του Πλάτωνα έχει υπερβεί κατά πολύ σε ιστορική σημασία το πολιτικό του έργο.

Η Ακαδημία ήταν σχολή ανωτέρων μελετών και εκπαιδευτικό ίδρυμα ταυτόχρονα. Είχε ισχυρή καταστατική συγκρότηση και παρουσιάζεται περισσότερο υπό τη μορφή μιας αδελφότητας, μιας φιλοσοφικής αίρεσης, τα μέλη της οποίας αισθάνονται στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους και διακρίνεται και από μια οικειότητα στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών και των δασκάλων την οποία θα χαρακτηρίζαμε στοργική και φιλική συνάμα.

Ο Πλάτωνας, εμφανίζεται ως οπαδός των ενεργητικών μεθόδων. Η διαλεκτική του είναι ασυμβίβαστη ως προς το παθητικό δογματισμό. Την άποψη αυτή δικαιολογεί το γεγονός πως ο Πλάτωνας εφόσον ήταν μαθητής του Σωκράτη (μέσω του οποίου ξεκίνησε τη φιλοσοφική του καριέρα) λογικό ήταν να περάσει τις δικές του μεθόδους. Έτσι λοιπόν, ο Πλάτωνας απέφευγε τη ?μασημένη τροφή? στη διδασκαλία του. Προτιμούσε αντί να δώσει έτοιμο το αποτέλεσμα στους μαθητές, να τους αφήσει να ψαχτούν ώστε να οδηγηθούν οι ίδιοι μέσω της έρευνας στη σωστή λύση. Γι? αυτό ας μη φανταστούμε τη διδασκαλία στην ακαδημία του Πλάτωνα υπό την έννοια μιας δογματικής διδαχής. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι υπήρχε ένα πνεύμα οικειότητας μεταξύ των δασκάλων και των μαθητών αν κρίνουμε από τις διάφορες συζητήσεις πού λάμβαναν μέρος στα διάφορα συμπόσια, τα οποία σύμφωνα με τον Πλάτωνα αν χρησιμοποιούνταν με λογική και μέτρο αποτελούσαν οργανικά στοιχεία της αγωγής. Πόσο μάλλον αν κρίνουμε από το γεγονός ότι δάσκαλοι και μαθητές συμβίωναν στον ίδιο χώρο.

Ο Πλάτωνας προσέδιδε στα μαθηματικά μεγάλη αξία καθότι πίστευε πως μόνο αυτά είναι ικανά να οδηγήσουν στη κατάκτηση της αλήθειας. Συγκεκριμένα αναφέρει πως πρέπει να «κατευθύνει τη μελέτη των μαθηματικών προς ό,τι θα οδηγήσει το πνεύμα να απαλλαγεί από το αισθητό και να αντιληφθεί και να συλλάβει το νοητό, το οποίο αποτελεί τη μόνη αληθινή πραγματικότητα, τη μόνη απόλυτη αλήθεια.» Έτσι η διδασκαλία των μαθηματικών κατείχε περίοπτη θέση στο πρόγραμμα της ακαδημίας.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 31 Δεκέμβριος 2017 11:27 Περισσoτερα...
 

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΣΤΕΦΑΝΟ ΜΠΑΛΗ

E-mail Εκτύπωση PDF

 

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΠΑΛΗΣ

 

Το Ίδρυμα «Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας - ΝΟΗΣΙΣ» και το Σωματείο Φίλοι του Ιδρύματος ΚΔΕΜΤ, πρώην Τεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης», πενθούν για την απώλεια του Στέφανου Μπαλή, την Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου.

Μέλος του Δ.Σ. του Τεχνικού Μουσείου (1982 -  2008) και Αντιπρόεδρος επί σειρά ετών,  συνέβαλε τα μέγιστα στην εξέλιξη του  Φορέα και στην ανάδειξή του εκπαιδευτικού του έργο.

Ο Στέφανος  Μπαλής, υπήρξε μεγάλος δάσκαλος και σύντροφος σ΄ όλες τις καινοτόμες δραστηριότητες του Τεχνικού Μουσείου, συμμετείχε σ΄ όλη  τη διάρκεια της θητείας του στις εκπαιδευτικές δράσεις που αφορούσαν την υποκίνηση των παιδιών να γνωρίσουν την ομορφιά των θετικών Επιστημών και των μαθηματικών. Συμμετείχε επίσης στην προσπάθεια εξοικείωσης των παιδιών με τα θέματα της Τεχνολογίας και συνέβαλε στην σύνταξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Ήταν μεγάλη η συμβολή του στο σχεδιασμό, υλοποίηση και οργάνωση του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (2000 - 2007), στο οποίο υπηρέτησε επί δύο θητείες, ως μέλος του Διοικητικού του Συμβουλίου.

Ο Στέφανος ήταν ιδεολόγος, δημιουργικός, δραστήριος, φίλος, αγαπητός σ΄ όλους και κυρίως ΑΝΘΡΩΠΟΣ.

Όλα τα μέλη του Σωματείου και οι εργαζόμενοι στο Ίδρυμα πάντοτε θα τον θυμόμαστε με αγάπη, σεβασμό και εκτίμηση για το έργο του.

Ι. Παπαευσταθίου
Γεν. Γραμματέας Δ.Σ. Ιδρύματος

 

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 21 Ιανουάριος 2018 19:00 Περισσoτερα...
 

Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Hellas-Sat 4: Θα εκτοξευτεί το καλοκαίρι του 2018

E-mail Εκτύπωση PDF

Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Hellas-Sat 4: Θα εκτοξευτεί το καλοκαίρι του 2018

Ο εκσυγχρονισμένος νέος δορυφόρος, βασίζεται στη σειρά των δορυφόρων τύπου LM 2100 και διαθέτει μια ιδιάζουσα τεχνολογική μορφή

Ο νέος Hellas-Sat, ολοκληρώθηκε και έχει ήδη μεταφερθεί στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ από τις εγκαταστάσεις της εταιρίας Lockheed Martin για τον τελικό έλεγχο (σ.σ environmental testing, ήτοι δοκιμές λειτουργίας με στόχο να διαπιστωθεί η άρτια λειτουργία του σε συνθήκες διαστήματος) πριν να μετακινηθεί στο σημείο εκτόξευσης από το οποίο θα αναχωρήσει για το διάστημα μέσα στο 2018.

«Όλα βαίνουν καλώς, μέσα στον Ιανουάριο θα γίνει μια συνάντηση στην Ελλάδα, για να συζητήσουμε την πρόοδο της κατασκευής του δορυφόρου ενώ έχουν κληθεί οι υπουργοί Ελλάδας και Κύπρου ώστε να δουν το δορυφόρο πριν την εκτόξευση», είπε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9FM» o διευθύνων σύμβουλος της HELLAS SAT, Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς.

«O Hellas Sat 4 είναι μία συνεργασία με το Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Σαουδικής Αραβίας, ουσιαστικά για εμάς θα προσφέρει επιπλέον χωρητικότητα για τηλεόραση και δεδομένα στους πελάτες μας σε Ευρώπη, Νότια Αφρική και Μέση Ανατολή, θα προσφέρει εφεδρεία στον υφιστάμενο δορυφόρο και αυτό ουσιαστικά δημιουργεί επιπλέον αξία στις 39 μοίρες γιατί (έτσι εκεί) θα υπάρχει hot spot», ανέφερε ο κ. Πρωτοπαπάς ενώ τόνισε πως στην περίπτωση του συγκεκριμένου δορυφόρου και για τις ανάγκες των πελατών της Hellas Sat ο νέος, τεχνολογικά εξελιγμένος δορυφόρος θα παρέχει καινοτόμες υπηρεσίες. «Θα δίνει γρήγορο ίντερνετ στα αεροπλάνα, σε κυβερνητικούς οργανισμούς αλλά και σε άλλους τοπικούς providers όπως είναι η κινητή τηλεφωνία, αλλά και σε μεγάλους οργανισμούς στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη και τη Μεσόγειο», εξήγησε ο κ. Πρωτοπαπάς αναφερόμενος στη γκάμα των πελατών και το εύρος των δυνατοτήτων.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 28 Δεκέμβριος 2017 17:28 Περισσoτερα...
 

Είναι απλά μια θεωρία;

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

«Είναι απλά μια θεωρία».

Αν έχεις βρεθεί σε κάποια συζήτηση επιστημονικού περιεχομένου, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα έχεις ακούσει, ή μπορεί να έχεις πει και ο ίδιος, αυτή τη φράση. Οι λέξεις «θεωρία» και «υπόθεση» συνήθως χρησιμοποιούνται ως συνώνυμες, στην επιστήμη όμως έχουν διαφορετικό νόημα, γεγονός που πολύ συχνά οδηγεί σε παρανοήσεις. 1

Έστω πως έχω έναν υποθετικό φίλο, που έχει μια υποθετική θεωρία: «Το αίμα στην πραγματικότητα είναι μπλε, μέχρι να έρθει σε επαφή με το οξυγόνο, οπότε και γίνεται κόκκινο». Στην επιστημονική γλώσσα, αυτό δεν είναι μια θεωρία, αλλά μια υπόθεση, και μάλιστα μία ελέγξιμη υπόθεση. Μπορούμε να εκτελέσουμε το κατάλληλο πείραμα, για να εξακριβώσουμε το πραγματικό χρώμα του αίματος.

Μια επιστημονική θεωρία δεν είναι μια υπόθεση, αλλά ούτε και μια ιδέα που είχε κάποιος, κάποτε, η οποία απλά μας άρεσε και την κρατήσαμε. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τη γνωστή σε όλους μας βαρύτητα.

Αν αφήσεις ένα μήλο από κάποιο ύψος, θα πέσει στο έδαφος. Αυτό είναι ένα γεγονός. Όσες φορές και να εκτελέσεις αυτό το πείραμα, υπό τις ίδιες προφανώς συνθήκες, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο. Το μήλο θα καταλήγει πάντα στο έδαφος και ποτέ ας πούμε στην ταράτσα ενός κτηρίου! Τα γεγονότα είναι παρατηρήσεις που έχουν επαληθευτεί ξανά και ξανά και έτσι πια τα θεωρούμε αλήθεια.

Για να εξηγήσουμε αυτές τις παρατηρήσεις, αναπτύσσουμε υποθέσεις, όπως έκανε ο Νεύτωνας για να εξηγήσει την κίνηση του μήλου: Υπέθεσε πως τα αντικείμενα πέφτουν στο έδαφος, γιατί η Γη ασκεί μια δύναμη πάνω τους και την εξέφρασε μαθηματικά με τον Νόμο της Παγκόσμιας Έλξης.

 

 

Η διαδικασία του να παίρνουμε δεδομένα και παρατηρήσεις, να σκεφτόμαστε πιθανές εξηγήσεις, να ελέγχουμε τις εξηγήσεις και να κάνουμε προβλέψεις βασισμένες σε αυτές, είναι η ουσία όλης της επιστήμης και ονομάζεται επιστημονική μέθοδος.

 


Καμιά φορά αναπτύσσουμε περισσότερες από μία υποθέσεις για να εξηγήσουμε την ίδια παρατήρηση, οπότε στο τέλος απλά κρατάμε, πρώτον, τις υποθέσεις που μπορούν να ελεγχθούν και δεύτερον, αυτές που συμφωνούν με τα δεδομένα.

Όταν αρκετές υποθέσεις περάσουν από επιστημονικό έλεγχο, μπορούμε να τις μαζέψουμε μαζί με τα υπόλοιπα δεδομένα και να τις ενώσουμε σε κάτι μεγαλύτερο: Μια θεωρία2

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 28 Δεκέμβριος 2017 16:53 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 2 από 124

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1965

Για πρώτη φορά ο άνθρωπος έχει στην κατοχή του φωτογραφίες της επιφάνειας του πλανήτη αρη.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

Αφιέρωμα ΕΡΤ3 για το Συνέδριο

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου