Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Αριστείδης Βούλγαρης, ένας εραστής του βιολιού που κατάφερε να εντυπωσιάσει τη NASA

E-mail Εκτύπωση PDF

Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ήταν η μόνη χώρα που απήλαυσε την ολική έκλειψη ηλίου στις 21 Αυγούστου. Στην Ελλάδα, εδώ και χρόνια, μια ομάδα αστρονόμων και ερασιτεχνών αστρονόμων είναι κυνηγός εκλείψεων ανά τον κόσμο. Ένα χόμπι ακριβό αλλά πολύ ενδιαφέρον και γοητευτικό.

Η ομάδα επισκέφθηκε τις ΗΠΑ την περίοδο της έκλειψης και οι εμπειρίες της είναι συγκλονιστικές.

Στην ομάδα αυτή ανήκει και ο Αριστείδης Βούλγαρης. Παίζει βιολί στη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αυτή είναι η εργασία του. Αλλά το πάθος του, παράλληλα με τη μουσική, είναι η αστρονομία.

Στην αρχή παρατηρούσε τον ουρανό με τα τηλεσκόπια που αγόραζε. Αργότερα κατασκεύαζε ο ίδιος τα τηλεσκόπια που χρησιμοποιούσε. Και εδώ και αρκετό καιρό έχει κατασκευάσει και έναν φασματογράφο τον οποίο του ζήτησε η NASA και τον συμπεριέλαβε στα όργανα τα οποία «πέταξαν» με το αεροπλάνο της την ώρα της έκλειψης. Μια εξαιρετική τιμή και μέρα για τον Αριστείδη Βούλγαρη. Αλλά και για την Ελλάδα. Το εντυπωσιακό είναι ότι η NASA του ζήτησε να κατασκευάσει και άλλα όργανα. Όλα αυτά μας τα εξηγεί ο Αριστείδης Βούλγαρης στη συνέντευξη που ακολουθεί. Διαβάστε την. Θα χαθείτε μαζί του στον γοητευτικό κόσμο του διαστήματος.


η εικόνα προφίλ του Aristeidis Voulgaris


Βιολί ή τηλεσκόπιο;

Δεν μπορώ να τα διαχωρίσω... κουρδίζω το βιολί μου, αλλά «κουρδίζω» (βαθμονομώ) και τα οπτικά συστήματα που κατασκευάζω...

Πώς δεν ακολουθήσατε επαγγελματικά το δρόμο της αστρονομίας;
Ταυτόχρονα με τις πανελλαδικές εξετάσεις έδινα εξετάσεις για την Ανωτέρα τάξη του βιολιού στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, έχοντας δασκάλα τη Μαρία Δρούγου. Τότε έπρεπε να διαλέξω προς τα πού θα ρίξω το βάρος...

Πώς τέτοιο πάθος για την αστρονομία;
Μάλλον ταυτόχρονα με την «ευαισθησία» στον ήχο, έχω και «ευαισθησία» στην εικόνα. Αυτό εκφράστηκε ως κατασκευή αστρονομικών οργάνων, για να «δω» καλύτερα...

Από πότε αρχίσατε;

Είχα ένα αρκετά καλό τηλεσκόπιο από το 1990. Δεν τολμούσα βέβαια να το πειράξω. Το 2000 βρέθηκε στα χέρια μου ένα εντελώς κατεστραμμένο ίδιο τηλεσκόπιο, το οποίο και επισκεύασα επιτυχώς... Σταδιακά άρχισα να σχεδιάζω και να κατασκευάζω διάφορα εξαρτήματα για τα τηλεσκόπιά μου. Το 2007 αγόρασα τον πρώτο μου τόρνο και φρέζα και από τότε σχεδιάζω και κατασκευάζω ο ίδιος τα εξαρτήματα που χρειάζομαι, στο δικό μου μηχανουργείο.

 

Οι δύο φασματογράφοι «Icarus», μικρής και μεγάλης διασποράς, εδραζόμενοι σε ισημερινή στήριξη

Ποιες οι σπουδές σας;

Σπούδασα βιολί στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το οποίο τελείωσα με άριστα παμψηφεί. Εργάζομαι ως μουσικός-βιολιστής στη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ποια τα σημαντικότερα αστρονομικά γεγονότα που παρακολουθήσατε;

Κυρίως οι ολικές εκλείψεις Ηλίου. Συμμετείχα ως μέλος διεθνών ερευνητικών αποστολών μαζί με τον καθηγητή Ιωάννη Σειραδάκη, ο οποίος ανέλαβε και το ρόλο του μέντορά μου. Έχω παρατηρήσει έως τώρα οκτώ ολικές εκλείψεις Ηλίου, από το Νησί του Πάσχα μέχρι το νησί Σβάλμπαρντ, 1.330 χιλιόμετρα πριν από τον Βόρειο Πόλο, και από το Γκαμπόν της Αφρικής μέχρι την Αυστραλία. Μια ολική έκλειψη Ηλίου είναι ένα μοναδικό γεγονός, πολύ ιδιαίτερο για τον κάθε άνθρωπο που την βλέπει. Από την Αρχαιότητα μέχρι και σήμερα δεν έχει αλλάξει η επίδραση μιας ολικής έκλειψης Ηλίου επάνω στον άνθρωπο...

Ακόμα και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων κατασκευάστηκε περίπου το 120 π.Χ.
για να προβλέπει τις εκλείψεις, και όχι μόνο αυτές...

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 02 Οκτώβριος 2017 11:22 Περισσoτερα...
 

«Αποχαιρετώντας τον Cassini»

E-mail Εκτύπωση PDF

«Αποχαιρετώντας τον Cassini» είναι ο τίτλος σχετικής ταινίας

«Αποχαιρετώντας τον Cassini» είναι ο τίτλος της ταινίας που προβλήθηκε
ταυτόχρονα στο Αστεροσκοπείο Αθηνών και στο «Νόησις» στη Θεσσαλονίκη

 

Συντάκτης: Στελίνα Μαργαριτίδου

 

Με μια ταινία που δημιούργησε ο Θεοφάνης Ματσόπουλος και προβλήθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου στο Πλανητάριο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και ταυτόχρονα στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών «Νόησις» στη Θεσσαλονίκη, αποχαιρετά η Ελλάδα τον δορυφόρο «Cassini».

Ένα ταξίδι στο Διάστημα, με ερευνητική συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων, που φτάνει στο τέλος του, αφού ο δορυφόρος θα προσκρούσει στις 15 Σεπτεμβρίου 2017 στον Κρόνο μένοντας πια από καύσιμα.

Γι' αυτό το grand finale μιας μεγάλης πορείας στον ουρανό μιλούν Έλληνες επιστήμονες που εργάστηκαν για τον Cassini.....


Η ομάδα του Cassini

Η ομάδα του Cassini

Το όργανο απεικόνισης της μαγνητόσφαιρας

Επικεφαλής επιστήμονας σε ένα από τα 12 όργανα του Cassini και συγκεκριμένα στο ΜΙΜΙ, το όργανο απεικόνισης της μαγνητόσφαιρας. Οπως εξηγεί ο κ. Κριμιζής, «το όργανο κατασκευάστηκε στο εργαστήριο του Johns Hopkins University, στο οποίο υπηρετώ τα τελευταία 49 χρόνια και χρημάτισα για 13 χρόνια (1991-2004) διευθυντής της Διοίκησης Διαστημικών προγραμμάτων. Τα τελευταία χρόνια στο Γραφείο Διαστημικής Ερευνας και Τεχνολογίας της Ακαδημίας Αθηνών [στην οποία εκλέχθηκε τακτικό μέλος το 2004 ο Σταμάτης Κριμιζής], έχουν δημοσιευθεί περισσότερες από 62 εργασίες και σ' αυτόν τον αριθμό δεν περιλαμβάνονται αυτές του Ηλία Ρούσσου που είναι ερευνητής στο Ινστιτούτο Max Planck και οι δικές μου».

Μεταδίδοντας από το Propulation Laboratory της Καλιφόρνιας

«Από το 2014 βρίσκομαι στο Jet Propulsion Laboratory της Καλιφόρνιας, το οποίο είναι κέντρο διαχείρισης της αποστολής Cassini και εργάζομαι με τον Dr. Charles Elachi, κύριο ερευνητή του ραντάρ και απερχόμενο διευθυντή του δορυφόρου», λέει η Ανεζίνα Σολωμονίδου που είναι πλανητικός γεωλόγος.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 22 Σεπτέμβριος 2017 22:56 Περισσoτερα...
 

Απεικόνιση του ουρανού κοντά στο κέντρο του Γαλαξία μας από την αποστολή Γαία

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Η Γαία, μια αποστολή της ESA για την καταγραφή των δισεκατομμυρίων αστεριών του Γαλαξία μας, ανιχνεύει αστέρια και μετρά τις ιδιότητές τους για να δημιουργήσει τον πιο ακριβή 3D χάρτη του Γαλαξία. Μέσω της ακριβής μέτρησης των κινήσεων του κάθε αστέρα, οι αστρονόμοι θα μπορούν να γυρίσουν πίσω στο χρόνο για να κατανοήσουν την ιστορία του Γαλαξία μας, την εξέλιξή του και το πεπρωμένο του.

Καθώς η Γαία καταγράφει αστέρια, μόνο τα δεδομένα που περιλαμβάνουν το αντικείμενο του ενδιαφέροντος μεταδίδονται στους επίγειους αισθητήρες. Ωστόσο, στις πιο πυκνές περιοχές του ουρανού υπάρχουν περισσότερα αστέρια, το ένα κοντά στο άλλο, από αυτά που μπορεί να καταγράψει το σύστημα ανίχνευσης και επεξεργασίας της Γαία, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια λιγότερο ολοκληρωμένη απογραφή σε αυτές τις πολυπληθείς περιοχές.

Για να αμβλυνθεί το πρόβλημα αυτό, πραγματοποιείται μια επιστημονική επιλογή των περιοχών υψηλής πυκνότητας για να καλυφθούν με έναν ειδικό τρόπο απεικόνισης, όπως παρουσιάζεται εδώ. Αυτά τα είδη των παρατηρήσεων εκτελούνται συστηματικά κάθε φορά που η Γαία σαρώνει αυτές τις περιοχές.

Η εικόνα που ελήφθη στις 7 Φεβρουαρίου 2017 καλύπτει μέρος του Sagittarius I Window (Sgr-I) που βρίσκεται μόλις δύο μοίρες κάτω από το Γαλαξιακό Κέντρο. Το Sgr-I έχει σχετικά χαμηλή ποσότητα διαστρικής σκόνης κατά μήκος της οπτικής γωνίας από τη Γη, δίνοντας ένα «παράθυρο» στα αστέρια κοντά στο Γαλαξιακό Κέντρο.

Η αστρική πυκνότητα εδώ είναι 4,6 εκατομμύρια αστέρια ανά τετραγωνική μοίρα, ένα πραγματικά απίστευτο νούμερο. Η εικόνα καλύπτει περίπου 0,6 τετραγωνικές μοίρες, καθιστώντας πραγματικότητα ότι υπάρχουν περίπου 2,8 εκατομμύρια αστέρια που καταγράφονται σε αυτή την ακολουθία εικόνων.

Περισσoτερα...
 

Εισαγωγή στη Φιλοσοφία του Ελευθέρου Λογισμικού

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

Συγγραφέας: Παναγιώτης Πέρρος

 

Η σχέση μεταξύ της τεχνολογίας και του ανθρώπου θα είναι ελεύθερη μόνο όταν ανοίξουμε διάπλατα την ανθρώπινη ύπαρξή μας, ώστε να συναντηθούμε με το βαθύτερο νόημα της τεχνολογίας, όταν προβάλλουμε δηλαδή την ύπαρξή μας στην ουσία της1. Ποιος αλήθεια θα φανταζόταν, όταν ο Heidegger διατύπωνε ένα τέτοιο σκεπτικό, ότι σε μερικές δεκαετίες ο άνθρωπος θα έβλεπε την τεχνολογία όχι μόνο ως εργαλείο που βγάζει τον άνθρωπο από δύσκολες καταστάσεις, αλλά και ως κύριο φορέα γνώσης ο οποίος ταυτόχρονα εγγυάται την ελευθερία πρόσβασης στη γνώση αυτή από οποιονδήποτε το επιθυμεί, με πλήρως ανιδιοτελή κριτήρια.

Το 1984 λοιπόν, επισημοποιείται ένα νέο ιδεολογικό ρεύμα μέσα από τον ίδιο τον κλάδο των παραγωγών λογισμικού, των προγραμματιστών. Ο Richard Stallman, πτυχιούχος φυσικής του Harvard, εργαζόμενος στο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης του ΜΙΤ (Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης), αποφασίζει ύστερα από δέκα χρόνια εργασίας να εγκαταλείψει τη θέση του για να αφιερωθεί στην πρακτική αλλά και ιδεολογική/θεωρητική ανάπτυξη του ελευθέρου λογισμικού2. Ο νέος αυτός όρος εισάγει μια επανάσταση ιδιάζουσας μορφής ανάμεσα στις τόσες και τόσες τεχνολογικές -και όχι μόνο- επαναστάσεις του τελευταίου αιώνα. Και αυτό συμβαίνει διότι ενώ ξεκινά από το χώρο της τεχνολογίας και μάλιστα από ανθρώπους που προέρχονται από κλάδους θετικών και τεχνολογικών επιστημών, έρχεται να αλλάξει το τοπίο τόσο στον τομέα των επιχειρήσεων όσο και της οικονομίας γενικότερα. Επιπλέον δίνει άλλο νόημα στον τρόπο με τον οποίο όλοι μέχρι πρότινος αντιλαμβάνονταν τους όρους της προστασίας και εκμετάλλευσης της πνευματικής ιδιοκτησίας και της τεχνογνωσίας κατασκευής ενός προϊόντος ή εν προκειμένω ενός λογισμικού, ενός προγράμματος που απευθύνεται σε υπολογιστικά συστήματα. Ας δούμε εν συντομία τις βασικές αρχές στις οποίες συνίσταται η νέα αυτή ιδεολογία, κάνοντας μια αναφορά στο τι ακριβώς επιτάσσει στον άνθρωπο και τις επιχειρήσεις η φιλοσοφία του Ελευθέρου Λογισμικού:

Α. Ελευθερία στη χρήση του λογισμικού ανεξαρτήτως σκοπού. Εδώ είναι σαφές ότι δεν γίνεται διάκριση ούτε σχετικά με τα άτομα που θα το χρησιμοποιήσουν αλλά ούτε και για ποιο λόγο πρόκειται να το χρησιμοποιήσουν.

Β. Ελευθερία στην τροποποίηση του πηγαίου κώδικα του λογισμικού, ώστε να μετατραπεί στην κατάλληλη μορφή και να ανταποκριθεί στις εκάστοτε ανάγκες του κάθε χρήστη. Αυτό φυσικά συνεπάγεται ότι κάθε ελεύθερο λογισμικό πρέπει να διανέμεται σε προσβάσιμη/ανοιχτή μορφή (μαζί με τον πηγαίο του κώδικα, την τεχνογνωσία κατασκευής του δηλαδή).

Γ. Ελευθερία στην διανομή αλλά και την αναδιανομή τροποποιημένων και μη εκδόσεων. Αυτό σημαίνει πως οποιοσδήποτε έννομος επαγγελματίας μπορεί να προωθεί εμπορικά τη δική του διανομή λογισμικού ακόμα και με χρηματικό όφελος -το οποίο φυσικά απευθύνεται στη διανομή και όχι στο καθαυτό λογισμικό3.

Πιο παραστατικά, θα λέγαμε πως σηματοδοτείται μια νέα εποχή κατά την οποία οι επιχειρήσεις και οι απλοί άνθρωποι, οι απλοί χρήστες ενός προγράμματος ηλεκτρονικού υπολογιστή, καλούνται να ξεχάσουν τη μέχρι σήμερα ισχύουσα επιχειρησιακή νοοτροπία του «καθεδρικού» μοντέλου και να υιοθετήσουν την πιο ανθρώπινη και πιο ελεύθερη νοοτροπία του «παζαριού»4.

Tι σημαίνει πρακτικά αυτό; Για να κατανοηθεί, ας πάρουμε δύο περιπτώσεις ανάπτυξης λογισμικού. Στην πρώτη περίπτωση συμμετέχει μια ομάδα επαγγελματιών οι οποίοιεργάζονται για μια επιχείρηση που εμπορεύεται ιδιόκτητο λογισμικό, ενώ στη δεύτερη μια ομάδα προγραμματιστών που ασπάζονται και προωθούν τη νοοτροπία του Ελευθέρου Λογισμικού. Οι πρώτοι θα ακολουθήσουν μια διαδικασία ανάπτυξης και υλοποίησης που ταιριάζει στο μοντέλο και τη λειτουργία ενός καθεδρικού ναού: Θα κινηθούν με απόλυτη μυστικότητα και προσήλωση ώστε να μην αποκλίνουν από τις αρχές της εταιρείας τους. Η μυστικότητα αυτή έγκειται κατά κύριο λόγο στο να μη διαρρεύσουν οι αρχές και η τεχνογνωσία που αφορούν την υλοποίηση του συγκεκριμένου λογισμικού. Στη δεύτερη περίπτωση γίνεται σχεδόν το αντίθετο. Ανάμεσα στους προγραμματιστές Ελευθέρου Λογισμικού κυριαρχεί μια έκδηλη εξωστρέφεια: από τις πρώτες κιόλας συντεταγμένες γραμμές κώδικα που θα αποτελέσουν τον πυρήνα του προγράμματος, είναι πρόθυμοι να κοινοποιήσουν τα κατορθώματα και τα προβλήματά τους με σκοπό την ίδρυση μιας άτυπης, αλλά συνάμα ουσιαστικής, κοινότητας, η οποία θα συμβάλλει στο σύνολό της στην τελειοποίηση του επικείμενου προϊόντος λογισμικού. Αυτό κοντολογίς σημαίνει ότι οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται, είτε είναι προγραμματιστής είτε όχι, μπορεί να συμβάλλει προωθώντας ιδέες και ενέργειες οι οποίες θα είναι χρήσιμες στην κοινότητα ώστε αφενός να βελτιστοποιηθεί και τελειοποιηθεί το τελικό προϊόν, αφετέρου δε να κυκλοφορήσει ελεύθερα η τεχνογνωσία που απορρέει από την κατασκευή του.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 31 Αύγουστος 2017 10:20 Περισσoτερα...
 

Τα ελικόπτερα του Ντα Βίντσι σε... ψηφιακή μορφή

E-mail Εκτύπωση PDF

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

 

davinci1

Προσχέδια μηχανημάτων που εφευρέθηκαν αιώνες αργότερα,
αποκαλύπτει τον τρόπο σκέψης ενός ιδιοφυούς μυαλού.

Προσχέδια για αυτοκίνητα, ελικόπτερα, αεροπλάνα, υποβρύχια και αλεξίπτωτα, όλα δημιουργημένα από έναν άνθρωπο που έζησε και πέθανε όταν ακόμη και το ποδήλατο ανήκε στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Tα πρωτότυπα σκίτσα και τα κείμενα (γραμμένα με τη λεγόμενη κατοπτρική γραφή σε ιταλικά του 16ου αιώνα) του Λεονάρντο ντα Βίντσι, που απαρτίζουν το πυκνογραμμένο Codex Arundel, όπως τιτλοφορείται η συλλογή σημειώσεων του ιδιοφυούς Ιταλού καλλιτέχνη, αρχιτέκτονα και επιστήμονα, είναι πλέον ελεύθερα προσβάσιμα στο Διαδίκτυο

www.bl.uk/onlinegallery/features/leonardo/ttp.html

http://www.bl.uk/onlinegallery/virtualbooks/index.html

Καρπός μιας συνεργασίας της Βρετανικής Βιβλιοθήκης με τη Microsoft, το πρότζεκτ Turning the Pages 2.0 χρησιμοποιεί μια πρωτοποριακή τεχνολογία για την ψηφιοποίηση ιστορικών βιβλίων σε υψηλή ανάλυση, επιτρέποντας στους αναγνώστες να ξεφυλλίζουν τους τόμους και να μεγεθύνουν τις λεπτομέρειες που τους ενδιαφέρουν. Το 570 σελίδων «τετράδιο» του Ντα Βίντσι αποτελεί μία από τις τελευταίες προσθήκες σε μια εκτενή λίστα που περιλαμβάνει από τα χειρόγραφα του ινδικού έπους Mewar Ramayana έως τις πρώτες παρτιτούρες του Μεσσία του Χέντελ και το μουσικό ημερολόγιο του Μότσαρτ.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 30 Αύγουστος 2017 16:39 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 8 από 122

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1967

Παράγονται κλώνοι σπονδυλωτών.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΡΤ Συνεδρίο

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.

SPOT Τεχνικού Μουσείου

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.