Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Δημήτρης Νανόπουλος: Το 2030 θα υπάρχουν «φεγγαρόπαιδα»

E-mail Εκτύπωση PDF

ΓΕΥΜΑ ΜΕ ΤΗΝ «Κ» 12.03.2018

 

ΝΟΤΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

 

 

 

Εικονογράφηση: Τιτίνα Χαλματζή

 

Tην Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2013, ο Πίτερ Χιγκς παρέλαβε μαζί με τον Φρανσουά Ενγκλέρ το Νομπέλ Φυσικής. Στην ομιλία του περιέγραψε τη θεωρία του (τον μηχανισμό μέσω του οποίου η ύλη αποκτά τη μάζα της) και φυσικά μίλησε για το πασίγνωστο σε όλο τον κόσμο μποζόνιό του, κλείνοντας με την εξής φράση: «...το 1976 οι Ελις, Γκάιλαρντ και Νανόπουλος παρότρυναν τους πειραματικούς φυσικούς του CERN να αναζητήσουν το μποζόνιο Higgs όπως το προέβλεπε η θεωρία. Ηταν η αρχή μιας μεγάλης πειραματικής έρευνας, η οποία κορυφώθηκε με την ανακοίνωση του CERN τον Ιούλιο του 2012».

Ο Νανόπουλος στον οποίο αναφέρθηκε ο περίφημος Χιγκς είναι, φυσικά, ο Δημήτρης Νανόπουλος - ο σημαντικότερος εν ζωή θεωρητικός φυσικός. Ένα φτωχό παιδί που μετρούσε τ΄άστρα στο Χαρβάτι Αττικής (την Παλλήνη του 1950), όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια, για να φτάσει δύο δεκαετίες αργότερα να μιλάει για τ? άστρα στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ.

Ένας μεγαλοφυής άνθρωπος, πάντα χαμογελαστός και αισιόδοξος, που μπορεί τη μία στιγμή να περιγράφει τη θεωρία των υπερχορδών και τα πολλαπλά σύμπαντα και την άλλη να παροτρύνει νέους επιστήμονες να τολμούν να χτυπήσουν την πόρτα μεγάλων ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Τη μία στιγμή να αποδεικνύει μαθηματικά την τυχαιότητα της ζωής και την άλλη να συγκινείται με μια κλασική μελωδία ή να απαγγέλλει ένα ποίημα που υμνεί τον έρωτα. Και κάθε ώρα και στιγμή να θυμίζει σ? όλους όσοι είναι ευλογημένοι με το δώρο της ζωής ότι πρέπει να ρουφούν το κάθε λεπτό που περνάει σαν να μην υπάρχει αύριο.

Διδακτική ιστορία

Γι΄ αυτό και το τελευταίο βιβλίο του «Στον τρίτο βράχο από τον Ήλιο» (που έγραψε σε συνεργασία με τον Μάκη Προβατά και έχει πουλήσει ήδη 20.000 αντίτυπα από τις εκδόσεις Πατάκη) θα πρέπει να διαβαστεί από κάθε Ελληνόπουλο που ψάχνει να βρει τον δρόμο του στις δύσκολες αυτές μέρες που περνάει η χώρα. Όχι μόνο γιατί εξιστορεί την πορεία ενός νέου που με την προσωπική του σκληρή προσπάθεια πετυχαίνει αυτό που αγαπάει. Αλλά κυρίως γιατί μέσα από τις εξιστορήσεις μπορεί κανείς να διακρίνει την καθαρότητα του μυαλού ενός μεγάλου επιστήμονα που ασχολείται με το σύμπαν αλλά πατάει γερά τα πόδια του στο έδαφος. Και νοιάζεται για την πρόοδο και την προκοπή της Ελλάδας.

- Πηγαινοέρχεστε χρόνια μεταξύ Ελλάδας και Αμερικής, τι είναι αυτό που σας κάνει μεγαλύτερη εντύπωση από το πηγαινέλα μεταξύ δύο τελείως διαφορετικών κρατών;

- Αυτό που με τρομάζει είναι η απόσταση που χωρίζει τις δύο χώρες. Μια απόσταση που συνεχώς μεγαλώνει. Στη δεκαετία του ΄΄50 αυτοί έκαναν δέκα βήματα και εμείς μισό. Τώρα αυτοί τρέχουν με την ταχύτητα του φωτός και εμείς πάμε με τον αραμπά. Και αν δεν βιαστούμε να καλύψουμε την απόσταση, κι αν δεν κάνουμε το παν για να ανεβούμε στο τρένο της προόδου με όλες μας τις δυνάμεις, κινδυνεύουμε να βρεθούμε ουραγοί. Σαν τους κατοίκους σε κάτι νησιά της Αυστραλίας, πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα, όπου ζουν άνθρωποι όπως ζούσαν πριν από αρκετούς αιώνες, ενώ μερικά χιλιόμετρα πιο δίπλα απογειώνονται πύραυλοι.

-Έχουμε τόσο μεγάλες διαφορές με τις ΗΠΑ;

- Ασφαλώς. Στην Ελλάδα γίνονται μεγάλο θέμα οι απεργίες και το άσυλο στα πανεπιστήμια, όταν πλέον είναι σαφές διεθνώς ότι στον κόσμο της εργασίας και της παιδείας έχουν έρθει τα πάνω κάτω. Και με αυτές τις αλλαγές καταρρίπτονται πλέον οι κομισάριοι και οι εργατοπατέρες, γιατί ο κόσμος είτε το θέλει είτε όχι, για να βγάλει το ψωμί του θα πρέπει να έχει γνώσεις. Οι νέοι που ξεκινούν σήμερα πρέπει να καταλάβουν ότι θα πρέπει να έχουν μεγάλη ειδίκευση και απόλυτη σχέση με τα επαγγέλματα του μέλλοντος -κομπιούτερ, βιολογία, τεχνητή νοημοσύνη, ρομπότικς- εάν θέλουν να προχωρήσουν. Είναι σαν να προσλάβεις μια γραμματέα 25 χρονών και να φέρει μαζί της γραφομηχανή και να μην ξέρει αγγλικά. Δεν έχει κανένα μέλλον.

Οι αλλαγές γύρω μας θυμίζουν την ταινία του Τσάρλι Τσάπλιν «Μοντέρνοι καιροί» - με την είσοδο των μηχανών τη δεκαετία του ΄30 στην αγορά εργασίας. Κάποτε τα σπίτια χτίζονταν με το χέρι, με εργάτες που κουβαλούσαν τον τενεκέ με τη λάσπη κι ανέβαιναν με τα πόδια τη σκαλωσιά. Περάσαμε γρήγορα στις μπετονιέρες και πλέον χτίζουμε σε λίγους μήνες ολόκληρο ουρανοξύστη. Σε λίγο δεν θα χρειαζόμαστε καν αυτά - θα τα αναλάβουν όλα τα ρομπότ ή οι τρισδιάστατοι εκτυπωτές.

- Πόσο γρήγορα θα πάμε εκεί;

- Αφάνταστα γρήγορα. Σε μία πενταετία οι μεγάλες πόλεις θα έχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς οδηγούς. Ήδη η Amazon εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα χωρίς υπαλλήλους, ενώ προχωράμε με άλματα στο Διάστημα. Το 2024 θα κάνουμε επανδρωμένη αποστολή στον Αρη και το 2027, όπως λέει ο Ελον Μασκ της Tesla, θα ΄χουμε 1.000 ανθρώπους στο φεγγάρι και στη συνέχεια θα εποικίσουμε και τον Άρη. Δηλαδή 200 χρόνια από τη ναυμαχία του Ναυαρίνου με την οποία απελευθερωθήκαμε από τους Τούρκους, θα υπάρχει η πρώτη αποικία στο φεγγάρι.
Μέχρι το 2030 θα ΄χουμε τα λεγόμενα «φεγγαρόπαιδα». Θα κοιτάς την ταυτότητά τους και θα λέει ότι έχουν γεννηθεί στη Σελήνη. Και δεν μιλάω για 100 χρόνια μπροστά, μιλάω για αύριο. Το επόμενο αυτό βήμα θα γίνει πολύ γρήγορα, γιατί δεν θα γίνει από κράτη. Θα γίνει από ιδιωτικές εταιρείες που ξοδεύουν δισεκατομμύρια δολάρια και περιμένουν γρήγορα κέρδη.

 


 

«Εδώ θα έπρεπε να υπάρχει waiting list φοιτητών για να ΄ρθουν και να διδαχθούν, π.χ. αρχαιολογία. Θα μπορούσαμε να ΄μαστε το πνευματικό Μονακό του κόσμου», λέει ο Δημήτρης Νανόπουλος.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 16 Μάρτιος 2018 11:56 Περισσoτερα...
 

Μαζί με τα παιδιά στο Μουσείο και στο Θέατρο

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης από την Alpha Banκ για τα παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα.

 

_---soskids-013

 

Λένε ότι πίσω από κάθε παιδί, που πιστεύει στον εαυτό του υπάρχει ένας ενήλικας που πίστεψε πρώτα σε αυτό. Αν και η ανθρωπιά των σύγχρονων κοινωνιών κρίνεται πρωτίστως από το πώς αντιμετωπίζουν τους αδύναμους, υπάρχουν σήμερα εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο, που όχι μόνο δεν έχουν έναν ενήλικα να πιστέψει σε αυτά, αλλά στερούνται ακόμη και τα απολύτως απαραίτητα και, κυρίως, την ίδια την παιδικότητά τους.

Στη χώρα μας, τα παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα μετρούν -τουλάχιστον στη γλώσσα των επίσημων αριθμών- κάποιες χιλιάδες. Παιδιά τα οποία καλύπτουν μεν τις βασικές ανάγκες επιβίωσης, ωστόσο αναγκαστικά στερούνται αυτό που έπρεπε να είναι δεδομένο για κάθε παιδί: την κοινωνικοποίηση και ένα παράθυρο επαφής με τον έξω κόσμο.

Μια τεράστια αγκαλιά για τα παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα στην Ελλάδα έχει ανοίξει -και την κρατά «ζεστή» χρόνια τώρα- η Alpha Bank, μέσα από μια σειρά δράσεων. Στο πλαίσιο του Προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης «Μαζί με τα παιδιά στο Μουσείο και στο Θέατρο», ήδη από το 2015, η Alpha Bank υποστηρίζει τη διοργάνωση θεατρικών παραστάσεων και ξεναγήσεων σε μουσεία, αποκλειστικά για παιδιά που φιλοξενούνται σε Ιδρύματα.

Μέσα από τη δράση, η Τράπεζα προσπαθεί με συνέπεια, εδώ και μία τετραετία, να προσφέρει στα λιγότερο ευνοημένα παιδιά της ελληνικής κοινωνίας την ευκαιρία που έχουν εκατομμύρια άλλα: να γνωρίσουν τον κόσμο και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από το θέατρο και τα μουσεία της χώρας.

Αναγνωρίζοντας ότι το θέατρο και η επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου έχει τη δύναμη να συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια του ανθρώπου, η Alpha Bank στηρίζει την επαφή των παιδιών με τον πολιτισμό, προσφέροντάς τους ένα ισχυρό διδακτικό και ψυχαγωγικό εργαλείο.

Πολιτισμός και ψυχαγωγία

 


Μέσω του προγράμματος «Μαζί με τα παιδιά στο Μουσείο και στο Θέατρο», η Τράπεζα πραγματοποίησε τον Μάρτιο δύο νέες δράσεις. Παιδιά από τα Παιδικά Χωριά SOS της Βάρης ξεναγήθηκαν στις 3 Μαρτίου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο πλαίσιο της Έκθεσης «Χρήμα. Σύμβολα απτά στην Αρχαία Ελλάδα». Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank. Μέσα από την ξενάγηση τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με την αρχαία ιστορία του τόπου, να γνωρίσουν την πορεία του νομίσματος, που ξεκίνησε από την αρχαία Ελλάδα, να εξοικειωθούν με την εικονογραφία του, την κυκλοφορία του και τη χρήση του ως μέσου συναλλαγής. Οι πρωταγωνιστές της εκδήλωσης, τα ίδια τα παιδιά, την αγκάλιασαν με ενθουσιασμό, άφησαν τη φαντασία τους να ταξιδέψει και ανέπτυξαν την κοινωνικότητά τους, αποκτώντας νέα ερεθίσματα.

Τη σκυτάλη πήρε στις 11 Μαρτίου η Θεσσαλονίκη, όπου παιδιά από τα Παιδικά Χωριά SOS στο Πλαγιάρι, ξεναγήθηκαν στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (σ.σ. η Τράπεζα έχει αναλάβει τη χορηγία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου). Τα παιδιά ψυχαγωγήθηκαν και περιηγηθήκαν στα άδυτα μιας άλλης μορφής έκφρασης, του Κινηματογράφου. Μέσα από την προβολή των στοιχείων της κινηματογραφικής ζωής της χώρας, τα παιδιά αποδέσμευσαν τη φαντασία τους και μυήθηκαν στη μαγεία του ελληνικού σινεμά, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας άλλων εποχών.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 13 Απρίλιος 2018 23:34 Περισσoτερα...
 

Πέθανε σε ηλικία 76 ετών ο διάσημος αστροφυσικός Στίβεν Χόκινγκ

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

Σε ηλικία 76 ετών απεβίωσε, στο σπίτι του στο Κέιμπριτζ, ο εμβληματικός Βρετανός φυσικός Στίβεν Χόκινγκ, ο οποίος εδώ και δεκαετίες βρισκόταν καθηλωμένος σε αναπηρικό αμαξίδιο, εξαιτίας ανίατης νευρολογικής νόσου.

Ένας άνθρωπος που συγκίνησε τους πάντες με την προσωπική περιπέτεια της υγείας του και ένας επιστήμονας που -παρόλο που μιλούσε με συνθετική φωνή- ενέπνευσε πολλούς άλλους επιστήμονες με τις πρωτοποριακές ιδέες του. Και, αναμφίβολα, ήταν ο συνδυασμός αυτών των δύο, ενός τόσο προχωρημένου νου σε ένα τόσο αχρηστευμένο σώμα, που τον βοήθησε να γίνει παγκόσμιο σύμβολο.

Έγινε διάσημος για το έργο του πάνω στις μαύρες τρύπες, τη βαρύτητα και τη γενική σχετικότητα, ενώ ήταν ο συγγραφέας πολλών δημοφιλών βιβλίων, με κορυφαίο τη «Σύντομη Ιστορία του Χρόνου», που είχε εκδοθεί το 1988, μεταφράσθηκε σε 40 γλώσσες (και στα ελληνικά) και πούλησε περισσότερα από δέκα εκατομμύρια αντίτυπα. Οι κακεντρεχείς πάντως το ονόμασαν «το σπουδαιότερο αδιάβαστο βιβλίο στην ιστορία»!

Όπως δήλωσε ο φυσικός Μίτσιο Κάκου στους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», «από την εποχή του 'Αλμπερτ Αϊνστάιν είχε να υπάρξει ένας επιστήμονας που να έλξει τόσο πολύ τη φαντασία του κοινού και να γίνει αγαπητός σε δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο».

Η κινηματογραφική ταινία «Η θεωρία του παντός» το 2014 για τη ζωή του Χόκινγκ, με τον θαυμάσιο Έντι Ρεντμέιν στον πρωταγωνιστικό ρόλο να κερδίζει το Όσκαρ καλύτερου ηθοποιού, έκανε ευρύτερα γνωστό τον Βρετανό κοσμολόγο. Ο ίδιος χάρηκε με την ταινία και δήλωσε για τον Ρεντμέιν «μερικές φορές νόμιζα ότι ήμουν εγώ».

Αλλά το πιο εντυπωσιακό δεν ήταν ότι ο Χόκινγκ έγραψε την ιστορία του χρόνου από την απαρχή του σύμπαντος. Ήταν ότι ο ίδιος είχε τελικά πολύ χρόνο στη διάθεσή του, παρόλο που όταν ως φοιτητής το 1963, σε ηλικία μόλις 21 ετών, διαγνώσθηκε με αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση, γνωστή και ως νόσο Λου Γκέριγκ ή του κινητικού νευρώνα, οι γιατροί του έδιναν δύο μόνο χρόνια ζωής.

Όμως ο Χόκινγκ, που ποτέ δεν έχασε το βρετανικό χιούμορ του, παρά τη δύσκολη κατάστασή του, διέψευσε κάθε προσδοκία και έζησε για να γίνει ο πιο διάσημος επιστήμονας μετά τον 'Αϊνστάιν. Ακόμη και όταν η νευροεκφυλιστική νόσος του επέτρεψε να κουνάει μόνο τα μάτια του και ένα δάχτυλο, οι διανοητικές δυνάμεις του φαίνονταν ακμαίες.

Όπως είπε κάποια μέρα, «μολονότι κρεμόταν ένα σύννεφο πάνω από το μέλλον μου, διαπίστωσα, προς μεγάλη μου έκπληξη, ότι απολάμβανα τη ζωή μου στο παρόν περισσότερο από ό,τι πριν. Και τότε άρχισα να κάνω πρόοδο στην έρευνά μου». Ο στόχος του ήταν απλός, όπως εξήγησε: «Η πλήρης κατανόηση του σύμπαντος, γιατί είναι όπως είναι και γιατί τελικά υπάρχει». Αν αυτό μπορεί να θεωρηθεί απλό...

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 14 Μάρτιος 2018 09:04 Περισσoτερα...
 

Δρ Μάνος Δανέζης: Eίμαστε φτιαγμένοι να ζούμε στο «εμείς», αντί για το «εγώ»

E-mail Εκτύπωση PDF

Μπορεί η Ελλάδα αυτές τις μέρες να μοιάζει χωρισμένη σε στρατόπεδα. Μπορεί πολλοί να υποστηρίζουν ότι οι Έλληνες έχουμε τη διχόνοια στα γονίδιά μας. Δεν είναι όμως μόνο οι ψυχολόγοι που υποστηρίζουν ότι τα δύσκολα μας δένουν μεταξύ μας και πως είμαστε όλοι γεννημένοι να είμαστε ενωμένοι. Ένας Έλληνας καθηγητής Αστροφυσικής εξηγεί ότι, όπως και ολόκληρο το σύμπαν, όλοι οι άνθρωποι είμαστε φτιαγμένοι να ζούμε στο "εμείς", αντί για το "εγώ".

Ο δρ Μάνος Δανέζης είναι επίκουρος καθηγητής Αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα στον τύπο, εκατοντάδες επιστημονικές εργασίες και έχει εκδώσει πολλά βιβλία. Στην ομιλία του στην τριημερίδα «Νέες Ματιές στον Κόσμο μας» λέει ότι το νόημα της ζωής βρίσκεται στο "εμείς" και όχι στο "εγώ".

"Το νόημα της ζωής κρύβεται πίσω από την έννοια της ψυχικής σχέσης μας με τους άλλους ανθρώπους και όχι στον απομονωτισμό του ατομικού ψυχισμού μας".

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 11 Μάρτιος 2018 18:22 Περισσoτερα...
 

Νέα θεωρία για τη Μεγάλη Έκρηξη

E-mail Εκτύπωση PDF

,

Ο Στίβεν Χόκινγκ γνωρίζει τι υπήρχε πριν από το Big Bang

Ο Στίβεν Χόκινγκ γνωρίζει τι υπήρχε πριν από το Big Bang

 

Θεόδωρος Λαΐνας

 

Ο διάσημος Βρετανός αστροφυσικός και κοσμολόγος Στίβεν Χόκινγκ εμφανίστηκε στην εκπομπή «Star Talk» του National Geographic και ανέλυσε την θεωρία του για το συνέβη ή καλύτερα για το τι μπορεί να υπήρχε πριν το Big Bang, τη Μεγάλη Έκρηξη, το συμβάν από το οποίο σύμφωνα με την κρατούσα θεωρία προέκυψε το Σύμπαν.

Ο Χόκινγκ υποστηρίζει ότι πριν την Μεγάλη Εκρηξη φαινομενικά δεν υπήρχε απολύτως τίποτε αλλά στην πραγματικότητα ο χωροχρόνος υπήρχε. Ο χωροχρόνος είναι το μαθηματικό μοντέλο που ενώνει τον χώρο και τον χρόνο σε μία συνέχεια. Ο χωροχρόνος συνήθως ερμηνεύεται ως συνδυασμός του ευκλείδειου χώρου τριών διαστάσεων με τον χρόνο ως μια επιπρόσθετη διάσταση, οπότε προκύπτει ένα πολύπτυχο μόρφωμα τεσσάρων διαστάσεων. Η τέταρτη διάσταση, αυτή του χρόνου, είναι διαφορετική από τις άλλες τρεις που αφορούν μήκος στον ευκλείδειο χώρο.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 11 Μάρτιος 2018 09:17 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 6 από 134

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1965

Για πρώτη φορά ο άνθρωπος έχει στην κατοχή του φωτογραφίες της επιφάνειας του πλανήτη αρη.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου