Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΗΣΙΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ VIDEOS

E-mail Εκτύπωση PDF

Στελίνα Μαργαριτίδου

 

 

Η ομορφιά της βαρύτητας, η χρησιμότητα του γυροσκοπίου, ο ξεχασμένος εφευρέτης, απλές μηχανές, είναι τα πρώτα videos που διακρίθηκαν στον  διαγωνισμό δημιουργίας εκπαιδευτικού video, που διοργάνωσε το ΝΟΗΣΙΣ στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Erasmus+ Science Inspired.

Τα videos που δημιουργήθηκαν ήταν εννέα στο σύνολό τους. Από  αυτά τα επτά  ήταν αποτέλεσμα ομαδικής προσπάθειας και δύο, ατομικής. Οι μαθητές γυμνασίου που συμμετείχαν στον διαγωνισμό - ηλικίας από 12 έως 14 ετών-  σε περίοδο πανδημίας και γενικού απαγορευτικού, αξιοποίησαν τις σύγχρονες τεχνολογίες για να θέσουν ερωτήματα και θέματα που αφορούν την επιστήμη και να διερευνήσουν την επίδρασή της στην καθημερινότητά μας, αποδεικνύοντας έμπρακτα πως η εκπαίδευση είναι μια διαρκής διαδικασία που δεν αναστέλλεται, ούτε αναβάλλεται.

Η αξιολόγηση των videos πραγματοποιήθηκε από τριμελή επιτροπή, η οποία συνεκτιμώντας την εκπαιδευτική αξία και επιστημονική ορθότητα, την επάρκεια από τεχνικής άποψης και την καλλιτεχνική αξία του τελικού προϊόντος, προχώρησε σε βαθμολόγηση των συμμετοχών, η οποία ανέδειξε την τελική κατάταξη.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 21 Νοέμβριος 2020 12:24 Περισσoτερα...
 

18 Νοεμβρίου 1906 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΗΓΟΝΗΣ

E-mail Εκτύπωση PDF

18 Νοεμβρίου 1906 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΗΓΟΝΗΣ

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΝΟΗΣΙΣ

Γεννιέται ο Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis, ο «Έλληνας Θεός» του σχεδιασμού αυτοκινήτων όπως τον αποκαλούσαν. Είναι διάσημος, μεταξύ άλλων, για το σχεδιασμό και κατασκευή του καινοτόμου Mini, που κυκλοφόρησε από την British Motor Corporation το 1959 και ψηφίστηκε το 1999 ως το δεύτερο πιο επιδραστικό αυτοκίνητο του 20ου αιώνα -μετά το Ford T.

Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1906 όπου ο παππούς του είχε ναυπηγείο. Ο πατέρας του σπούδασε μηχανικός στο Λονδίνο και απέκτησε την βρετανική υπηκοότητα. Η μητέρα του ήταν από τη Βαυαρία. Το 1922, λίγο πριν την Μικρασιατική Καταστροφή, η οικογένεια του μαζί με τους Βρετανούς υπηκόους εγκατέλειψε την Σμύρνη και κατέφυγε προσωρινά στη Μάλτα όπου πέθανε ο πατέρας του.

 


 

Ο Αλέξανδρος μαζί με την μητέρα του εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο, όπου σπούδασε μηχανικός στο Battersea Polytechnic. Όμως δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του καθώς απέτυχε στα μαθηματικά και συνέχισε στο University of London (External Programme). Στη συνέχεια εργάστηκε ως μηχανικός στην εταιρεία κατασκευής ποδηλάτων και μοτοσυκλετών Humber. Την ίδια εποχή συμμετείχε σε αγώνες αυτοκινήτων, οδηγώντας ένα Austin Seven. Για να βελτιώσει την απόδοση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου έκανε μετατροπές στον μπροστινό άξονα που τον οδήγησαν στην Austin.

 


 

Ως μηχανικός της εταιρείας αναδιαμόρφωσε πλήρως το συγκεκριμένο αυτοκίνητο: χρησιμοποίησε για την κατασκευή του ξύλο κόντρα πλακέ με επίστρωση αλουμινίου και άλλαξε ριζικά την ανάρτηση με αποτέλεσμα ένα εξαιρετικά ελαφρύ αυτοκίνητο. Μέχρι να ολοκληρωθεί το καινούριο σασί, ο Ισιγόνης είχε αποδεχθεί την πρόταση εργασίας από τη Morris Motors Limited. Όμως, συνέχισε τους αγώνες με το τροποποιημένο του Austin, όπου συνήθως κέρδιζε παρόλο που συμμετείχε στην κατηγορία των 1100 cm3 ενώ ο κινητήρας του ήταν μόλις 750 cm3 !!

Από το 1936 εργάστηκε στην Morris επινοώντας πολλές τεχνικές για την βελτίωση των υφιστάμενων μοντέλων. Στη συνέχεια αναλαμβάνει την κατασκευή ενός προηγμένου μεταπολεμικού οχήματος, με το κωδικό όνομα ?mosquito? που κυκλοφόρησε ως Morris Minor το 1948. Ήταν το πρώτο Βρετανικό αυτοκίνητο που ξεπέρασε το 1.000.000 πωλήσεις και θεωρήθηκε πρότυπο σχεδιασμού αυτοκινήτου. Μετά τη συγχώνευση της Morris και της Austin στην BMC, ο Ισιγόνης βρέθηκε στην Alvin όπου σχεδίασε ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο που όμως δεν κατασκευάστηκε ποτέ λόγω υψηλού, για την εταιρεία, κόστους.

Το 1955 επιστρέφει στην BMC (British Motor Corporation) και αναλαμβάνει το σχεδιασμό τριών πειραματικών αυτοκινήτων (experimental car ή XC): ενός μεγάλου μεγέθους για άνεση στη μετακίνηση, ενός μεσαίου μεγέθους για οικογενειακή χρήση και ενός μικρού αυτοκινήτου πόλης. Αρχικά ασχολείται με τα μεγαλύτερα μοντέλα. Το 1956 με την κρίση του Σουέζ και την έλλειψη καυσίμων, η εταιρεία ζητά από τον Ισιγόνη να επικεντρωθεί στο μικρό οικονομικό αυτοκίνητο, ώστε να βγει στην παραγωγή το συντομότερο δυνατό. Τον Αύγουστο του 1959 κυκλοφορεί το θρυλικό Mini. Το Mini έγινε το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις, με κύκλο παραγωγής 5.3 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Το καινοτόμο design του με την μπροστινή κίνηση, την εγκάρσια μηχανή -όπου ο στροφαλοφόρος της άξονας είναι κάθετος στην κατεύθυνση κίνησης-, τους τροχούς των 10 ιντσών και τον μεγάλο χώρο για τους επιβάτες, που συνολικά μόλις ξεπερνούσε τα 3 μέτρα μήκους αποτέλεσε πρότυπο για τον σχεδιασμό όλων των μικρών αυτοκινήτων και παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2000.

Ο Ισιγόνης συνέχισε να εργάζεται στην BMC σχεδιάζοντας άλλα πειραματικά αυτοκίνητα (XC) όπως το Austin 1800, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1964. Τα επόμενα χρόνια η εταιρεία προσπαθεί να μειώσει το κόστος ενώ οι ιδέες του Ισιγόνη δεν είναι σε αυτή την κατεύθυνση. Τελικά προάγεται σε «Διευθυντής Ειδικών Αναπτυξιακών Εφαρμογών» που μάλλον σηματοδοτεί τον παραγκωνισμό του.

Το 1964 τιμάται με το παράσημο Commander of the Order of the British Empire και το 1969 δέχεται το χρίσμα του Ιππότη από τη Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ.

Συνεχίζει να εργάζεται και μετά την συνταξιοδότηση του, το 1971, σχεδόν μέχρι τον θάνατο του το 1988. Το Mini εξακολουθεί να κυκλοφορεί στους δρόμους.

Στη συλλογή του Νόησις (και στο εκθετήριο) υπάρχουν τα δύο εμβληματικά αυτοκίνητα που σχεδίασε ο Sir Alec:

το Morris Minor

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02158.html

και το Mini

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02199.html

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 22 Νοέμβριος 2020 13:49
 

Σαν σήμερα 20 Νοεμβρίου 1602 - Ημισφαίρια του Μαγδεμμβούργου

E-mail Εκτύπωση PDF

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

 

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΝΟΗΣΙΣ

Γεννιέται ο Otto von Guericke, επιστήμονας, εφευρέτης και πολιτικός στο Magdeburg. Η οικογένεια του ανήκει στην υψηλή τάξη της πόλης με ενεργό συμμετοχή στα κοινά. Ο Otto φοιτά στα καλύτερα Πανεπιστήμια της εποχής και επιστρέφει στην πόλη του (1626), όπου συμμετέχει στο διοικητικό της συμβούλιο.

Την ίδια εποχή μαίνεται ο τριακονταετής πόλεμος (1618 -1648) που οδηγεί στην ολοκληρωτική καταστροφή του Magdeburg (1631). Ο Otto καταφέρνει να διαφύγει εγκαίρως αλλά έχει χάσει όλη την περιουσία του. Χάρη στην εκπαίδευση του αναλαμβάνει την ανοικοδόμηση της πόλης. Ο ίδιος ιδρύει ποτοποιία για να ενισχύσει τα προσωπικά του έσοδα αλλά και της πόλης. Το 1646 εκλέγεται Burgomeister της πόλης. Λόγω του αξιώματος του έρχεται σε επαφή με πολλές σημαντικές προσωπικότητες της εποχής.

Παράλληλα παρακολουθεί τις εξελίξεις στην επιστήμη, όπου το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται στο πείραμα του Torricelli, το πρώτο που πέτυχε τη δημιουργία κενού αέρος. Την εποχή εκείνη επικρατούσε η Αριστοτέλεια ιδέα ότι η φύση απεχθάνεται το κενό, άρα είναι αδύνατη η δημιουργία του. Ο Otto πειραματίζεται με την πυροσβεστική αντλία της εποχής, και επινοεί μία διαφορετική εκδοχή με την οποία αφαιρεί τον αέρα από το εσωτερικό δύο μεταλλικών ημισφαίριων ίδιας διαμέτρου. Παρατηρεί ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να χωρίσει τα δύο ημισφαίρια, ενώ αν διοχετευτεί αέρας στο εσωτερικό τους χωρίζουν αμέσως. Σωστά θεωρεί ότι ο αέρας που βρίσκεται έξω από τα ημισφαίρια τα πιέζει ώστε να παραμένουν ενωμένα μεταξύ τους.

Καθώς συναντά διάφορα υψηλά πολιτικά πρόσωπα δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει τα επιστημονικά του επιτεύγματα για τα εντυπωσιάσει. Έτσι το 1654 χρησιμοποιεί 30 άλογα χωρισμένα σε δύο ομάδες των 15 για να χωρίσουν τα δύο ημισφαίρια από χαλκό διαμέτρου 50 cm, μπροστά στον αυτοκράτορα Ferdinand III. Την ίδια επίδειξη ή διαφορετικές εκδοχές της επαναλαμβάνει αρκετές φορές. Το ενδιαφέρον του για το πείραμα του Torricelli όμως δεν σταματά στη δημιουργία κενού. Παρατηρεί ότι το ύψος της στήλης του υδραργύρου δεν είναι σταθερό και μάλιστα το συνδέει με τα καιρικά φαινόμενα. Έτσι χρησιμοποιεί πρώτος τον σωλήνα Torricelli ως βαρόμετρο και μετεωρολογικό όργανο.

Επηρεασμένος από τον Gilbert και την Terrella του, προσπαθεί να φτιάξει ομοίωμα της Γης. Στην πραγματικότητα κατασκευάζει την πρώτη ηλεκτροστατική γεννήτρια δηλαδή μία σφαίρα από θείο που μπορεί να περιστρέφεται ενώ εφάπτεται σε διάφορα υλικά. Λόγω τριβής εμφανίζονται ηλεκτροστατικά φαινόμενο όπως σπινθήρες και ελκτικές δυνάμεις σε ελαφρά σώματα. Ο Otto συλλαμβάνει την ιδέα της «δράσης από απόσταση» καθώς τα αντικείμενα που έλκονται από τη σφαίρα δεν την ακουμπούν.

Η αντλία κενού του θα χρησιμοποιηθεί από τον Boyle και θα συμβάλλει στην ανακάλυψη των νόμων των αερίων, το βαρόμετρο χρησιμοποιείται ευρέως για την πρόγνωση του καιρού, και η επίδειξη με τα ημισφαίρια του θεωρείται από τις πιο εντυπωσιακές στην ιστορία της επιστήμης.

Τα ημισφαίρια του και η αντλία του εκτίθενται στο Deutsches Museum στο Μόναχο. Για πολλά χρόνια όμως παρόμοια ημισφαίρια χρησιμοποιήθηκαν για εκπαιδευτικούς σκοπούς όπως αυτά της συλλογής του Νόησις.

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-01355.html

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 20 Νοέμβριος 2020 13:02
 

Μπενουά Μάντελμπροτ : Το Google με doodle τιμά τον γαλλοαμερικανό μαθηματικό

E-mail Εκτύπωση PDF

Μπενουά Μάντελμπροτ : Το Google με doodle τιμά τον γαλλοαμερικανό μαθηματικό | tanea.gr

Ο Μπενουά Μαντελμπρότ, ο Γαλλοαμερικανός μαθηματικός που επινόησε τον όρο φράκταλ και τη θεωρία τραχύτητας, τιμάται σήμερα από το Doodle της Google.

TANEA Team20 Νοεμβρίου 2020 | 08:22

Στον Μπενουά Μάντελμπροτ, τον θρυλικό γαλλοαμερικάνο μαθηματικό, είναι αφιερωμένο το σημερινό doodle της Google.

Ο Μάντελμπροτ εργάστηκε σε ευρύ φάσμα πεδίων των μαθηματικών, ανάμεσα στα οποία συναντούμε τα μαθηματικά φυσικών επιστημών και την ποσοτική χρηματοοικονομική.

Ωστόσο έγινε περισσότερο γνωστός από την ενασχόληση του με την «τέχνη της τραχύτητας», όπως ο ίδιος την αποκάλεσε, των φυσικών φαινομένων και των «ακανόνιστων στοιχείων» στην ζωή.

Θεωρείται ο «πατέρας» της μορφοκλασματικής γεωμετρίας, της γεωμετρίας των φράκταλ, όπως αλλιώς ονομάζεται. Ο ίδιος καθιέρωσε τον όρο «φράκταλ» για να περιγράψει μια κατηγορία μαθηματικών αντικειμένων με ακανόνιστα περιγράμματα, τα οποία μιμούνται τα ακανόνιστα σχήματα που απαντώνται στη φύση (αυτο-ομοιότητα).

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 20 Νοέμβριος 2020 12:32 Περισσoτερα...
 

Space X - NASA: Ιστορική εκτόξευση «κουαρτέτου» αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

E-mail Εκτύπωση PDF

Φωτογραφίες REUTERS

Newsroom

16.11.2020 ? 08:32

Η εταιρεία Space X του Ίλον Μασκ και η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) έγραψαν ένα νέο κεφάλαιο της διαστημικής ιστορίας με την επιτυχή εκτόξευση τεσσάρων αστροναυτών -τριών Αμερικανών και ενός Ιάπωνα- που έχουν ως προορισμό τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΔΔΣ). Με αυτήν την εκτόξευση, η Space X άρχισε επίσημα τις αποστολές «διαστημικού ταξί» για λογαριασμό της NASA.

Η εκτόξευση του επανδρωμένου σκάφους Crew-1 Dragon «Resilience» της αμερικανικής εταιρείας έγινε το βράδυ της Κυριακής, από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι στη Φλόριντα, με τον επαναχρησιμοποιούμενο πύραυλο Falcon 9 της ίδιας, ο οποίος, μετά από εννέα λεπτά, επέστρεψε στη Γη και προσνηώθηκε σε ένα πλοίο-πλατφόρμα στον Ατλαντικό Ωκεανό.

 

space-x-nasa-istoriki-ektoxeysi-koyartetoy-astronayton-ston-diethni-diastimiko-stathmo0

 

Οι αστροναύτες είναι ο 51χρονος κυβερνήτης Μάικ Χόπκινς, ο 44χρονος Βίκτορ Γκλόβερ (ο πρώτος έγχρωμος αστροναύτης στον ΔΣΣ και ο μοναδικός «πρωτάρης» στο διάστημα), η 55χρονη Σάνον Γουόκερ και ο 55χρονος Σοΐτσι Νογκούτσι της ιαπωνικής διαστημικής υπηρεσίας JAXA. Το ταξίδι τους προς τον ΔΔΣ θα διαρκέσει 27,5 ώρες και θα παραμείνουν εκεί έξι μήνες. Όταν φθάσουν στον ΔΣΣ, θα βρουν εκεί την Κέιτ Ρούμπινς της NASA και τους κοσμοναύτες Σεργκέι Ριζίκοφ και Σεργκέι Κουντ-Σβέρτσκοφ της ρωσικής υπηρεσίας Roscosmos.

 

space-x-nasa-istoriki-ektoxeysi-koyartetoy-astronayton-ston-diethni-diastimiko-stathmo1

 

Πρόκειται για τη δεύτερη εκτόξευση αστροναυτών από το αμερικανικό έδαφος μετά τη διακοπή του προγράμματος των διαστημικών λεωφορείων το 2011. Όλα αυτά τα χρόνια η NASA εξαρτιόταν από τους ρωσικούς πυραύλους «Σογιούζ» για να στέλνει τα πληρώματά της στον ΔΔΣ.

Τόσο ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ όσο ο και νεοεκλεγείς πρόεδρος Τζο Μπάιντεν συνεχάρησαν τις NASA και Space X.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 18 Νοέμβριος 2020 12:49 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 6 από 207

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1984

Η ανάλυση του DNA εφαρμόζεται για τη διερεύνηση της εξέλιξης του ανθρώπου.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου