Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Πως από... πιθηκοειδή γίναμε άνθρωποι - Τα 14 σημεία «κλειδιά» στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους

E-mail Εκτύπωση PDF

ΟΙ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΜΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

 

? ?‰?‚ ?±?€?Œ... ?€?????·???????????? ?³???½?±???? ?¬?½????‰?€???? ?€“ ???± 14 ?ƒ?·???????± ?«???»?????????¬?» ?ƒ?„?·?½ ?????­?»?????· ?„???… ?±?½????Ž?€???½???… ?????????…?‚

 


Πηγή: Πως από... πιθηκοειδή γίναμε άνθρωποι - Τα 14 σημεία «κλειδιά» στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους | iefimerida.gr

 

Σε σχέση με την «υπερήλικη» Γη, θα μπορούσε κανείς να πει πως οι άνθρωποι βρισκόμαστε ακόμα σε... βρεφικό εξελικτικό στάδιο. Υπάρχουμε και κατοικούμε πάνω στον πλανήτη μόλις για μερικά εκατομμύρια χρόνια, την ώρα που το έδαφος που πατάμε συστάθηκε πριν από 4.5 δισεκατομμύρια έτη.

Ο δε... σύγχρονος άνθρωπος είναι ουσιαστικά «νεογέννητος». Μέχρι όμως να φτάσουμε στο σημείο να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως «Homo sapiens», υπήρξαν σημαντικότατα στάδια στην διαδικασία της εξέλιξης μας. Ο τρόπος με τον οποίο... μεταμορφωθήκαμε από τριχωτά πιθηκοειδή σε ανθρωπόμορφα όντα, είναι πραγματικά εντυπωσιακός.

Τα 14 σημεία «κλειδιά» που συνετέλεσαν στην δημιουργία και την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους:

1. Οι πρώτες ομάδες των πρωτευόντων, 60-30 εκατομμύρια χρόνια πριν

Λίγο μετά τον αφανισμό των δεινοσαύρων από την Γη, τα πρώτα πρωτεύοντα έκαναν την εμφάνιση τους στον πλανήτη. Ανάμεσα τους βρίσκονταν οι πίθηκοι, αλλά και ένα πρώτο είδος ανθρώπου που ξεκίνησε να ζει σε ομάδες. Αυτές οι πρώτες μορφές κοινωνίας, μέσω των ιεραρχιών και των διαπροσωπικών σχέσεων, συνετέλεσαν στην πρώτη νοητική εξέλιξη τους είδους. Με την πάροδο πολλών εκατομμυρίων ετών, άρχισαν να δημιουργούνται «πρωτόγονα» συναισθήματα φιλίας αλλά και έχθρας.

2. Ο κοινός πρόγονος και το γονίδιο για την ροή του αίματος, 15-10 εκατομμύρια χρόνια πριν

Η θεωρία ισχυρίζεται πως άνθρωποι, χιμπατζήδες και γορίλες κατάγονται από τον ίδιο, άγνωστο, πιθηκοειδή πρόγονο. Αυτός ο πρόγονος είχε το γονίδιο RNF213, το οποίο άρχισε να εξελίσσεται εξαιρετικά γρήγορα, επηρεάζοντας την ροή του αίματος προς τον εγκέφαλο. Στους ανθρώπους, αυτό προκάλεσε μια μετάλλαξη που «στένεψε» σημαντικά την καρωτιδική τους αρτηρία, συμβάλλοντας σημαντικά στην αιμάτωση του εγκεφάλου.

3. Ο διαχωρισμός από τους χιμπατζήδες - Οι πρώτες γονιδιακές διαφορές, 13-7 εκατομμύρια χρόνια πριν

Πριν από εκατομμύρια χρόνια, οι εξωτερικές διαφορές ανθρώπου και χιμπατζή δεν ήταν ιδιαίτερες. Ωστόσο, οι οργανισμοί τους είχαν αρχίσει να διαφοροποιούνται από αρκετά παλιά. Μετά από διάφορες γονιδιακές διασπάσεις και μεταλλάξεις, ειδικά στην περιοχή HAR1, οι άνθρωποι άρχισαν να... αλλάζουν. Αν και δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις, το HAR1 μάλλον εμπλέκεται στην ανάπτυξη του εγκεφαλικού φλοιού.

4. Η γλυκόζη, η λιγότερη δύναμη και ο... περισσότερος εγκέφαλος, από 7 εκατομμύρια χρόνια πριν μέχρι και σήμερα

Μετά από τις πρώτες εμφανείς διαφορές από τα πιθηκοειδή, δύο ανθρώπινα γονίδια μεταλλάχτηκαν. Ο λόγος για τα SLC2A1 και SLC2A4, τα οποία παράγουν πρωτεΐνες που μεταφέρουν γλυκόζη εντός και εκτός των κυττάρων. Η γλυκόζη άρχισε σταδιακά να μεταφέρεται από τους μυς στον εγκέφαλο του ανθρώπου, μειώνοντας την μυϊκή του δύναμη και μεγαλώνοντας το μέγεθος του εγκεφάλου.

5. Οταν τα ανθρώπινα χέρια άρχισαν να γίνονται επιδέξια, από 7 εκατομμύρια χρόνια πριν μέχρι και σήμερα

Ενα... κομμάτι του DNA με το όνομα HACNS1, άρχισε να μεταβάλλεται γρήγορα από την στιγμή που οι πρόγονοι μας ξεκίνησαν να διαφοροποιούνται γονιδιακά από τα διάφορα πιθηκοειδή. Η εξέλιξη των συγκεκριμένων γενετικών πληροφοριών, οδήγησε στην ανάπτυξη πιο επιδέξιων άκρων. Οι περισσότερες κινήσεις των χεριών, οδήγησαν στην δημιουργία εργαλείων αλλά και στην εμφάνιση των πρώτων... συμβόλων στους τοίχους.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 26 Μάρτιος 2018 22:28 Περισσoτερα...
 

Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Dromes

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Drones στο Νόησις

23 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018

 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα γίνεται στη Θεσσαλονίκη στο Νόησις εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τα drones.

 

Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Dromes

Τα drones, συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών, όπως λέγονται στα ελληνικά, είναι μη επανδρωμένα οχήματα που ελέγχονται ή από κάποιον απομακρυσμένο χρήστη, ή αυτόνομα ακολουθώντας κάποιο προκαθορισμένο σχέδιο πτήσης. Πρόκειται για έναν από τους πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους κλάδους της τεχνολογίας. Οι εφαρμογές τους είναι πάρα πολλές και αυξάνουν συνεχώς, καθώς εξελίσσονται.

Τι περιλαμβάνει το Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Drones

1 Στο Εκπαιδευτικό Εργαστήριο τα drones χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό εργαλείο και διδάσκονται οι βασικές δεξιότητες και γνώσεις σε παιδιά ηλικίας 10-13 ετών (Δ' Δημοτικού - Α' Γυμνασίου).

Τα παιδιά μαθαίνουν στη διάρκεια του προγράμματος:

- έννοιες φυσικής και μηχανολογίας, που σχετίζονται με την πτητική ικανότητα των drones,

- βασικά στοιχεία για το νομικό πλαίσιο, το οποίο διέπει τη χρήση των drones στην Ελλάδα από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας,

- πώς να χειρίζονται ένα drone μέσα από μια σειρά δοκιμασιών ακρίβειας, ταχύτητας και δεξιοτεχνίας,

- να συμμετέχουν σε αποστολές μεταφοράς ιατρικής και ανθρωπιστικής βοήθειας σε μια απομακρυσμένη περιοχή ή μια περιοχή σε έκτακτη ανάγκη,

- να συμμετέχουν σε αποστολές έρευνας από αέρα,

- να προγραμματίζουν, σχεδιάζοντας και εκτελώντας ένα σχέδιο πτήσης βάσει κάποιου σεναρίου .Το πρόγραμμα εστιάζει στις βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα. Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να επικοινωνούν και να συνεργάζονται σε μικρές ομάδες, ώστε να εντοπίζουν και να επιλύουν προβλήματα.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 13 Απρίλιος 2018 23:30 Περισσoτερα...
 

Μουσείο Ολοκαυτώματος: Η Θεσσαλονίκη επανορθώνει για τα λάθη της

E-mail Εκτύπωση PDF

Ο πρόεδρος της ισραηλιτικής κοινότητας Δαυίδ Σαλτιέλ μιλά στο LIFO.gr για τη μοίρα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, το μουσείο που ετοιμάζεται και μοιράζεται μαζί μας προσωπικές αναμνήσεις από τη ζωή του στην πόλη

 

?‘?½?±???†???²???»?± ?„?? ?????…?ƒ?????? ???± ?????½?±?? ?????± ?????±??????‚ ?…?€???½????????ƒ?· ?³???± ?„???…?‚ 50.000 ?ˆ?»?»?·?½???‚ ?•?²??±?????…?‚ ???? ???€???????? ?????·?³?????·???±?½ ?ƒ?„?± ?ƒ?„??±?„?Œ?€?????± ?ƒ?…?³???­?½?„??‰?ƒ?·?‚.

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ 23.3.2018

 

Στη Θεσσαλονίκη άκμαζε προπολεμικά μία από τις πιο δραστήριες εβραϊκές κοινότητες της χώρας. Το 1941 αριθμούσε 52.000 ανθρώπους και αποτελούσε το ένα έκτο του συνολικού πληθυσμού της πόλης, καθώς και το ένα πέμπτο της οικονομίας της, ενώ υπήρχαν συνολικά 16 συναγωγές και 20 δημοτικά σχολεία.

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος έμελλε όμως να τα αλλάξει όλα ριζικά. Το 97% των Εβραίων της Θεσσαλονίκης εξοντώθηκε στους θαλάμους αερίων του Άουσβιτς.

Πρόσφατα ο δήμαρχος της πόλης Γιάννης Μπουτάρης, μιλώντας στην ειδική τελετή για την τοποθέτηση του θεμέλιου λίθου του Μουσείου του Ολοκαυτώματος που θα κατασκευαστεί στη Θεσσαλονίκη, αναρωτήθηκε:   «Ποιοι θρήνησαν το 1945 τους εξαφανισμένους γείτονές τους; Ποια μνημεία στήθηκαν; Ποιες τελετές έγιναν; Μόνη η κοινότητα, καθημαγμένη και ρακένδυτη, πάλευε να ανασυστήσει την ύπαρξή της και να θρηνήσει τους νεκρούς της».   Και συμπλήρωσε: «Ένα παρελθόν που μας καταδιώκει και μας στοιχειώνει. Είναι ένα παρελθόν σιωπηλό, αόρατο, αλλά παρόν».

Φτάνοντας ένα ηλιόλουστο μεσημέρι στα γραφεία της ισραηλιτικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης, κοντά στην πλατεία Αριστοτέλους, για να συναντήσω τον πρόεδρο Δαυίδ Σαλτιέλ, μια μαρμάρινη επιγραφή αναγράφει: «Κάποτε 67.000 Έλληνες Εβραίοι ζούσαν στην πόλη, 50.000 από αυτούς ήταν θύματα του Ολοκαυτώματος».

Κάθε αντικείμενο ή φωτογραφία στα γραφεία της κοινότητας ανασύρει στη μνήμη τα σκοτεινά χρόνια της γερμανικής κατοχής, της μεταπολεμικής Ελλάδας, τη σιωπή, την αρπαγή των περιουσιών και το δηλητήριο του αντισημιτισμού.

Eπιδιώκουμε, μέσω του μουσείου, να αποκτήσουν φωνή τα εκατομμύρια των Εβραίων που εκτοπίστηκαν, ταπεινώθηκαν και εξοντώθηκαν. Είναι ο ήχος των Ελλήνων Εβραίων στο θρήσκευμα, της ιστορίας τους.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 23 Μάρτιος 2018 22:47 Περισσoτερα...
 

Γκιγιέρμο Άρο: Η Google τιμά τον σπουδαίο Μεξικανό αστρονόμο

E-mail Εκτύπωση PDF

 

105η επέτειος από τη γέννηση του Γκιγιέρμο Άρο

 

Τετάρτη, 21 Μαρτίου 2018

Στον Μεξικανό αστρονόμο Γκιγιέρμο Άρο (Guillermo Haro), γνωστό κυρίως για την ανακάλυψη της κατηγορίας νεφελωμάτων που πλέον αποκαλούνται αντικείμενα Χέρμπιγκ - Άρο, αλλά και για την ανίχνευση αστεριών «φωτοβολίδων» -κόκκινων και μπλε άστρων- στην περιοχή του αστερισμού του Ωρίωνα, αφιερώνει η Google το σημερινό της (21 Μαρτίου) Doodle, με αφορμή την 105η επέτειο από τη γέννησή του. Ο Άρο γεννήθηκε στην Πόλη του Μεξικού το 1913 και μεγάλωσε κατά την περίοδο της Μεξικανικής Επανάστασης.Μετά από τις σπουδές του στη Φιλοσοφία, ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στην Αστρονομία και χάρη στον ενθουσιασμό του προσλήφθηκε το 1943 ως βοηθός στο νεοσύστατο τότε Αστροφυσικό Αστεροσκοπείο της Τοναντζίντλα.

Εν συνεχεία, μετέβη στις ΗΠΑ, όπου εργάστηκε στο Αστεροσκοπείο του Χάρβαρντ για μία διετία, προτού επιστρέψει στο Μεξικό.

Περισσoτερα...
 

Εαρινή ισημερία 2018: Και επίσημα άνοιξη απο σήμερα 20/3

E-mail Εκτύπωση PDF

 

ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ

20/3/2018

 

 

Εαρινή ισημερία 2018: Και επίσημα άνοιξη απο σήμερα 20/3

 

Την Τρίτη 20/3/2018, ο Ήλιος θα λάμπει κάθετα πάνω από τον Ισημερινό της Γης και η διάρκεια της μέρας και της νύχτας θα είναι περίπου ίδια. Μετά τις 20 Μαρτίου, η μέρα θα μεγαλώνει συνεχώς σε βάρος της νύχτας έως το θερινό ηλιοστάσιο, ενώ το αντίστροφο θα συμβαίνει στο νότιο ημισφαίριο.

 

Αντωνόπουλος Γιώργος

 

Οι ισημερίες -η εαρινή και η φθινοπωρινή- καθορίζουν την έναρξη της άνοιξης και του φθινοπώρου, ενώ τα ηλιοστάσια -το θερινό και το χειμερινό- προσδιορίζουν την έναρξη του καλοκαιριού και του χειμώνα αντίστοιχα. Η άνοιξη δεν έχει σταθερή ημερομηνία έναρξης και η πρώτη μέρα της ποικίλει ανάμεσα στις 19 (πιο σπάνια), στις 20 (συνήθως) και στις 21 Μαρτίου, ανάλογα με το έτος.

Για μια ακόμη χρονιά φέτος θα συνεχιστεί η ανεπαίσθητη συρρίκνωση της διάρκειας της 'Ανοιξης, η οποία θα είναι πιο σύντομη κατά σχεδόν ένα λεπτό της ώρας σε σχέση με πέρυσι. Εδώ και χιλιάδες χρόνια, η 'Ανοιξη μικραίνει στο βόρειο ημισφαίριο και ό,τι χάνει, το κερδίζει σε διάρκεια το καλοκαίρι.

Η διάρκεια της άνοιξης μειώνεται περίπου ένα λεπτό της ώρας κάθε χρόνο, ενώ ο χειμώνας μειώνεται σχεδόν κατά μισό λεπτό ετησίως. Αντίστροφα, η διάρκεια του καλοκαιριού μεγαλώνει με ετήσιο ρυθμό ενός λεπτού (που χάνει η άνοιξη), ενώ του φθινοπώρου αυξάνει κατά μισό λεπτό (που χάνει ο χειμώνας). Έτσι, όσο περνάνε τα χρόνια, το καλοκαίρι μεγαλώνει σε βάρος της άνοιξης και το φθινόπωρο σε βάρος του χειμώνα.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 20 Μάρτιος 2018 22:53 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 4 από 133

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1930

Κατασκευάζεται ο πρώτος ικανός υπολογιστής να λύνει διαφορικές εξισώσεις.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου