Σαν σήμερα γεννιέται ο Karl Benz το 1844, ο πατέρας του αυτοκινήτου.

Παρασκευή, 27 Νοέμβριος 2020 11:55 Ioannis Papaefstathiou
Εκτύπωση

25 Νοεμβρίου 2020.

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΚΔΕΜΤ - ΝΟΗΣΙΣ

Ο πατέρας του πεθαίνει όταν ο Karl είναι μόλις 2 χρονών. Η μητέρα του, αν και είναι στα όρια της φτώχιας, καταφέρνει να του εξασφαλίσει μία επαρκή μόρφωση. Ο Karl είναι πολύ ευφυής και από νωρίς ξεχωρίζει στο σχολείο. Σε ηλικία 15 χρονών φοιτά στο University of Karlsruhe από όπου παίρνει πτυχίο μηχανικού (mechanical engineering) σε ηλικία 19 χρονών.

 

Η εικόνα ίσως περιέχει: αυτοκίνητο και υπαίθριες δραστηριότητες

 

Στη συνέχεια προσπαθεί να βρει δουλειά σε διάφορους τομείς, αλλά δεν φαίνεται να τα καταφέρνει. Τον Δεκέμβριο του 1879 τελειοποιεί τον πρώτο του δίχρονο κινητήρα εσωτερικής καύσης, όμως η αντίστοιχη πατέντα επικυρώνεται τον Ιούνιο του 1880. Μάλιστα δεν σχεδίασε απλά έναν κινητήρα αλλά εφηύρε και όλα τα επιμέρους μέρη που στηρίζουν τη λειτουργία του: την ανάφλεξη με σπινθήρα με μπαταρία, το μπουζί, το καρμπυρατέρ, τον συμπλέκτη, την αλλαγή ταχυτήτων και το ψυγείο νερού.

Το 1883 εργάζεται στο εργοστάσιο κατασκευής και επιδιόρθωσης ποδηλάτων των Max Rose και Friedrich Wilhelm E?linger. Μαζί τους ιδρύει την Benz and Cie και συνεχίζει την κατασκευή κινητήρων. Τώρα προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρο του, την κατασκευή ενός οχήματος που να κινείται χωρίς την ενέργεια των αλόγων. Ένα όχημα που να κινείται από μόνο του, ένα αυτοκίνητο.

Το 1886 εγκρίνεται η πατέντα του για το πρώτο αυτοκίνητο, όπου έχει σχεδιάσει όλο το όχημα στην πιο μικρή λεπτομέρεια: ρόδες, αμάξωμα, κινητήρας, σύστημα μετάδοσης της κίνησης, τιμόνι, κλπ. Το όνομα που του έδωσε ήταν Benz Patent Motorwagen.

Δίκαια θεωρείται ο πατέρας του αυτοκινήτου, καθώς δεν περιορίστηκε μόνο στον κινητήρα αλλά σε ολόκληρο το όχημα. Βέβαια η πρώτη δημόσια επίδειξη ήταν καταστροφική καθώς το όχημα δεν μπόρεσε να στρίψει και έπεσε σε έναν τοίχο.

Συνεχείς βελτιώσεις οδήγησαν στην 3η έκδοση του που χρησιμοποίησε η σύζυγος του Bertha για να ταξιδέψει με τους δύο ανήλικους γιους τους στο πατρικό της: ένα ταξίδι 194 περίπου χιλιομέτρων με πολλά προβλήματα, που έλυσε μόνη της, και συνέβαλε στη βελτίωση του αλλά και στην διαφήμιση του. Ήταν η πρώτη ζωντανή διαφήμιση ?live advertising?, όπως θα την ονόμαζε το σημερινό marketing.

Το 1894 εμφανίστηκε το επόμενο διάσημο μοντέλο του, το Benz Velo που συμμετείχε και στους πρώτους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτου. Οι αγώνες ταχύτητας ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς και ήταν η καλύτερη διαφήμιση για τα αυτοκίνητα.

Το 1896 σχεδιάζει τoν «επίπεδο κινητήρα» ή flat engine που είναι ο πρόγονος των σημερινών κινητήρων boxer.

Στα τέλη του 19ου αιώνα η Benz ήταν η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο: παρήγαγε 572 αυτοκίνητα το 1899.

Ο Karl συνέχισε τις βελτιώσεις και τις καινοτομίες: σχεδίασε το πρώτο φορτηγό, το πρώτο λεωφορείο.

Την ίδια εποχή στο χώρο του αυτοκινήτου δραστηριοποιείται και η Daimler. Ο Gottlieb Daimler πεθαίνει το 1900 ? που πιθανότατα ποτέ δεν είχε επαφές με τον Karl Benz, αν και ο ανταγωνισμός των εταιριών ήταν έντονος. Την εταιρία, όπου ο μηχανικός Wilhelm Maybach έχει κατασκευάσει έναν αξιόλογο κινητήρα, αναλαμβάνει ο Emil Jellinek. Ο Jellinek ζητά από τον Maybach να σχεδιάσει μία ειδική σειρά αυτοκινήτων με τον κινητήρα που ήδη έχει. Το όνομα της σειράς είναι το όνομα της κόρης του Jellinek: Mercedes.

Τα επόμενα χρόνια λόγω της γενικής οικονομικής κρίσης στη Γερμανία, οι δύο ανταγωνιστές (Benz και Daimler) υπέγραψαν σύμφωνο κοινού συμφέροντος ?Agreement of Mutual Interest? (1924) για να ορίσουν ένα λιγότερο ανταγωνιστικό πλαίσιο στο σχεδιασμό, στις πωλήσεις, στην παραγωγή και στην διαφήμιση. Στις 28 Ιουνίου 1926 οι δύο εταιρείες συγχωνεύονται με το όνομα Mercedes-Benz. Ο Karl παραμένει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας ως το θάνατο του στις 4 Απριλίου 1929.

Στη συλλογή του Νόησις:

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02133.html

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02147.html

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02166.html

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02656.html

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02957.html

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 27 Νοέμβριος 2020 12:13