18 Νοεμβρίου 1906 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΗΓΟΝΗΣ

Παρασκευή, 20 Νοέμβριος 2020 14:45 ΠΗΓΗ: ΚΔΕΜΤ - ΜΤΗΣΙΣ
Εκτύπωση

18 Νοεμβρίου 1906 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΗΓΟΝΗΣ

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΝΟΗΣΙΣ

Γεννιέται ο Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis, ο «Έλληνας Θεός» του σχεδιασμού αυτοκινήτων όπως τον αποκαλούσαν. Είναι διάσημος, μεταξύ άλλων, για το σχεδιασμό και κατασκευή του καινοτόμου Mini, που κυκλοφόρησε από την British Motor Corporation το 1959 και ψηφίστηκε το 1999 ως το δεύτερο πιο επιδραστικό αυτοκίνητο του 20ου αιώνα -μετά το Ford T.

Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1906 όπου ο παππούς του είχε ναυπηγείο. Ο πατέρας του σπούδασε μηχανικός στο Λονδίνο και απέκτησε την βρετανική υπηκοότητα. Η μητέρα του ήταν από τη Βαυαρία. Το 1922, λίγο πριν την Μικρασιατική Καταστροφή, η οικογένεια του μαζί με τους Βρετανούς υπηκόους εγκατέλειψε την Σμύρνη και κατέφυγε προσωρινά στη Μάλτα όπου πέθανε ο πατέρας του.

 


 

Ο Αλέξανδρος μαζί με την μητέρα του εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο, όπου σπούδασε μηχανικός στο Battersea Polytechnic. Όμως δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του καθώς απέτυχε στα μαθηματικά και συνέχισε στο University of London (External Programme). Στη συνέχεια εργάστηκε ως μηχανικός στην εταιρεία κατασκευής ποδηλάτων και μοτοσυκλετών Humber. Την ίδια εποχή συμμετείχε σε αγώνες αυτοκινήτων, οδηγώντας ένα Austin Seven. Για να βελτιώσει την απόδοση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου έκανε μετατροπές στον μπροστινό άξονα που τον οδήγησαν στην Austin.

 


 

Ως μηχανικός της εταιρείας αναδιαμόρφωσε πλήρως το συγκεκριμένο αυτοκίνητο: χρησιμοποίησε για την κατασκευή του ξύλο κόντρα πλακέ με επίστρωση αλουμινίου και άλλαξε ριζικά την ανάρτηση με αποτέλεσμα ένα εξαιρετικά ελαφρύ αυτοκίνητο. Μέχρι να ολοκληρωθεί το καινούριο σασί, ο Ισιγόνης είχε αποδεχθεί την πρόταση εργασίας από τη Morris Motors Limited. Όμως, συνέχισε τους αγώνες με το τροποποιημένο του Austin, όπου συνήθως κέρδιζε παρόλο που συμμετείχε στην κατηγορία των 1100 cm3 ενώ ο κινητήρας του ήταν μόλις 750 cm3 !!

Από το 1936 εργάστηκε στην Morris επινοώντας πολλές τεχνικές για την βελτίωση των υφιστάμενων μοντέλων. Στη συνέχεια αναλαμβάνει την κατασκευή ενός προηγμένου μεταπολεμικού οχήματος, με το κωδικό όνομα ?mosquito? που κυκλοφόρησε ως Morris Minor το 1948. Ήταν το πρώτο Βρετανικό αυτοκίνητο που ξεπέρασε το 1.000.000 πωλήσεις και θεωρήθηκε πρότυπο σχεδιασμού αυτοκινήτου. Μετά τη συγχώνευση της Morris και της Austin στην BMC, ο Ισιγόνης βρέθηκε στην Alvin όπου σχεδίασε ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο που όμως δεν κατασκευάστηκε ποτέ λόγω υψηλού, για την εταιρεία, κόστους.

Το 1955 επιστρέφει στην BMC (British Motor Corporation) και αναλαμβάνει το σχεδιασμό τριών πειραματικών αυτοκινήτων (experimental car ή XC): ενός μεγάλου μεγέθους για άνεση στη μετακίνηση, ενός μεσαίου μεγέθους για οικογενειακή χρήση και ενός μικρού αυτοκινήτου πόλης. Αρχικά ασχολείται με τα μεγαλύτερα μοντέλα. Το 1956 με την κρίση του Σουέζ και την έλλειψη καυσίμων, η εταιρεία ζητά από τον Ισιγόνη να επικεντρωθεί στο μικρό οικονομικό αυτοκίνητο, ώστε να βγει στην παραγωγή το συντομότερο δυνατό. Τον Αύγουστο του 1959 κυκλοφορεί το θρυλικό Mini. Το Mini έγινε το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις, με κύκλο παραγωγής 5.3 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Το καινοτόμο design του με την μπροστινή κίνηση, την εγκάρσια μηχανή -όπου ο στροφαλοφόρος της άξονας είναι κάθετος στην κατεύθυνση κίνησης-, τους τροχούς των 10 ιντσών και τον μεγάλο χώρο για τους επιβάτες, που συνολικά μόλις ξεπερνούσε τα 3 μέτρα μήκους αποτέλεσε πρότυπο για τον σχεδιασμό όλων των μικρών αυτοκινήτων και παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2000.

Ο Ισιγόνης συνέχισε να εργάζεται στην BMC σχεδιάζοντας άλλα πειραματικά αυτοκίνητα (XC) όπως το Austin 1800, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1964. Τα επόμενα χρόνια η εταιρεία προσπαθεί να μειώσει το κόστος ενώ οι ιδέες του Ισιγόνη δεν είναι σε αυτή την κατεύθυνση. Τελικά προάγεται σε «Διευθυντής Ειδικών Αναπτυξιακών Εφαρμογών» που μάλλον σηματοδοτεί τον παραγκωνισμό του.

Το 1964 τιμάται με το παράσημο Commander of the Order of the British Empire και το 1969 δέχεται το χρίσμα του Ιππότη από τη Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ.

Συνεχίζει να εργάζεται και μετά την συνταξιοδότηση του, το 1971, σχεδόν μέχρι τον θάνατο του το 1988. Το Mini εξακολουθεί να κυκλοφορεί στους δρόμους.

Στη συλλογή του Νόησις (και στο εκθετήριο) υπάρχουν τα δύο εμβληματικά αυτοκίνητα που σχεδίασε ο Sir Alec:

το Morris Minor

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02158.html

και το Mini

http://archive.noesis.edu.gr/.../handle/11609/001-02199.html

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 22 Νοέμβριος 2020 13:49