Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Σαν σήμερα 16 Ιανουαρίου 1853 γεννιέται ο Andre Michelin.

E-mail Εκτύπωση PDF

Έρευνα - επιμέλεια κειμένου: Ολυμπία Ράλλη

Ο Andre Michelin σπουδάζει στο Ecole Centrale Paris, από όπου αποφοιτά το 1877 με το πτυχίο του μηχανικού. Το 1883 έχει το δικό του εργαστήριο μεταλλικών κατασκευών και σχεδιάζει θερμοκήπια και μεγάλα δημόσια κτίρια.

Το 1886, εγκαταλείπει το εργαστήριο του για να αναλάβει, μαζί με τον αδελφό του Edouard, τη διοίκηση του οικογενειακού εργοστασίου. Το εργοστάσιο, που ήταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, κατασκεύαζε εξαρτήματα από μέταλλο και ελαστικό για αγροτικά καροτσάκια.

Το 1889 ένας Άγγλος ποδηλάτης ζητά την βοήθεια τους: το καινούριο πνευματικό -φουσκωτό- λάστιχο του ποδηλάτου του έχει τρυπήσει. Οι αδελφοί Michelin δεν είχαν ξαναδεί πνευματικό λάστιχο, ήταν μία καινούρια εφεύρεση. Η αντίστοιχη πατέντα είχε κατοχυρωθεί από τον John Boyd Dunlop μόλις την προηγούμενη χρονιά, το 1888. Μέχρι τότε, τα λάστιχα των ποδηλάτων ήταν από συμπαγές ελαστικό. Οι τεχνικοί του εργοστασίου χρειάστηκαν 4 ώρες για να επισκευάσουν το λάστιχο: δύο ώρες για να το επιδιορθώσουν και άλλες δύο ώρες για να το ξεκολλήσουν και να το επανακολλήσουν στον τροχό. Ο Edouard δοκίμασε το ποδήλατο με τα νέου τύπου λάστιχα, αλλά σχεδόν αμέσως το λάστιχο ξανατρύπησε.

 


 

Η δοκιμή ήταν αρκετή για να τον πείσει για την υπεροχή της εφεύρεσης του Dunlop, όμως έπρεπε να μειωθεί ο χρόνος επισκευής. Οι αδελφοί Michelin βρήκαν τον στόχο τους: η κατασκευή ενός πνευματικού ελαστικού που θα ήταν εξαιρετικά εύκολη η αφαίρεση και η επανατοποθέτηση του στο τροχό. Μετά από αρκετές δοκιμές, το 1891 κατοχύρωσαν την πατέντα για τα πνευματικά τους λάστιχα που μπορούσαν να αποσπαστούν από τη ρόδα σε λιγότερο από 10 λεπτά και άρχισαν την παραγωγή.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Edouard «στην αρχή πολλοί γέλασαν με την ευρεσιτεχνία μας. Όμως, όταν -την ίδια χρονιά- ο Charles Terront ήρθε πρώτος στον ποδηλατικό αγώνα Paris-Brest-Paris με τα λάστιχα Michelin, τα γέλια σταμάτησαν.» Και μάλιστα δεν περιορίστηκαν μόνο στα ποδήλατα αλλά σύντομα άρχισαν την παραγωγή αντίστοιχων ελαστικών για αυτοκίνητα.

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 17 Ιανουάριος 2021 15:00 Περισσoτερα...
 

13ο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 2021

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο που λέει

 

Αρ.Πρωτ.Φ15.1/165152/Δ2/03-12-2020/ΥΠΑΙΘ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ Β΄
----
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄- ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
----

ΘΕΜΑ: «13ο Διαδικτυακό Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας με θεματικούς άξονες: Εφαρμογές για υπολογιστές, έξυπνες συσκευές και Διαδίκτυο-Εκπαιδευτική Ρομποτική για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αρμοδιότητας της Π.Δ.Ε. Κεντρικής Μακεδονίας ? σχ. έτος 2020-2021».
Σχετικό έγγραφο: τα με αρ. πρ. 108745/Δ2,Δ1/24-08-2020 και 144165/δ2/22-10-2020 εισερχόμενα έγγραφα του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Απαντώντας στο με αρ. πρ. 12248/21-07-2020 έγγραφο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π.Ε. και Δ.Ε. Κεντρικής Μακεδονίας και λαμβάνοντας υπόψη το υπ? αριθμ. 41/20-08-2020 Απόσπασμα Πρακτικού του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., εγκρίνουμε τη διοργάνωση και διεξαγωγή του 13ου Διαδικτυακού Μαθητικού Συνεδρίου Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας με θεματικούς άξονες: Εφαρμογές για υπολογιστές, έξυπνες συσκευές και Διαδίκτυο-Εκπαιδευτική Ρομποτική, που διοργανώνουν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου ΠΕ86 Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (ΝΟΗΣΙΣ) και το Σωματείο «Φίλοι του Ιδρύματος Κ.Δ.Ε.Μ.Τ. (πρών Φίλοι Τ.Μ.Θ.)» για το σχολικό έτος 2020-2021.

Α. Συμμετοχή

Στο συνέδριο έχουν δικαίωμα συμμετοχής όλοι οι μαθητές και μαθήτριες των σχολείων:
-Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (των τάξεων Ε΄ και ΣΤ΄) και
-Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
των περιφερειακών ενοτήτων Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Κιλκίς, Πέλλας, Πιερίας, Σερρών, Χαλκιδικής, με εργασίες που οι ίδιοι θα έχουν εκπονήσει. Δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής αντιπροσωπευτικών σχολικών μονάδων (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) από γειτνιάζουσες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, καθώς και ελληνικών σχολικών μονάδων του εξωτερικού εφόσον υπάρξει σχετικό ενδιαφέρον.

Β. Σκοποί του συνεδρίου είναι:

- Η ενθάρρυνση των μαθητών και μαθητριών, ώστε να εκπονήσουν εργασία με επιστημονική κατά το δυνατόν προσέγγιση και μεθοδολογία.

- Η ενίσχυση των προσπαθειών διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης με κύριο άξονα το Πεδίο της Πληροφορικής, στο πλαίσιο των σχολικών μαθημάτων.

- Η απόκτηση εμπειριών στις διαδικασίες συμμετοχής σε ένα συνέδριο που θα διεξαχθεί σ? ένα περιβάλλον υψηλού επιπέδου.

- Η βιωματική εφαρμογή της Πληροφορικής, της Ρομποτικής και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στην πράξη.

- Η δημιουργία παραδειγμάτων και καλών πρακτικών για τις επερχόμενες σχολικές χρονιές (για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς).

- Η εξοικείωση των μαθητών με ψηφιακές τεχνολογίες που διευκολύνουν την εκπόνηση ερευνητικών διαθεματικών εργασιών.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Ιανουάριος 2021 14:41 Περισσoτερα...
 

Πολύ πλούσια η διαστημική ατζέντα του 2021

E-mail Εκτύπωση PDF

Μεγάλες οι προσδοκίες των επιστημόνων από τις φιλόδοξες αποστολές προς τον Αρη, τη Σελήνη και το εξώτερο Διάστημα

Πολύ πλούσια η διαστημική ατζέντα του 2021

Το ρομποτικό όχημα «Ρerseverance» της NASA θα προσεδαφιστεί και θα ερευνήσει τον κρατήρα Γιεζέρο, κοντά στον Ισημερινό του πλανήτη Αρη. Φωτ. SHUTTERSTOCK

 

MICHAEL ROSTON / THE NEW YORK TIMES

12.01.2021

Η νέα χρονιά ξεκίνησε γεμάτη υποσχέσεις, όχι μόνο για την ολοκληρωτική νίκη κατά του κορωνοϊού, αλλά και για σημαντικές εξελίξεις στην κατάκτηση του τελευταίου συνόρου, του Διαστήματος. Ας ρίξουμε μία γρήγορη ματιά σε όσα αναμένεται να συμβούν το 2021.

- Ραντεβού στον Κόκκινο Πλανήτη: Διαστημικές αποστολές τριών χωρών (ΗΠΑ, Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και Κίνας) θα ανταμώσουν, τον Φεβρουάριο, στον Αρη. Στις 9 Φεβρουαρίου θα φτάσει στον Κόκκινο Πλανήτη η διαστημική βολίδα «Αλ Αμαλ» (Ελπίδα) των ΗΑΕ, που θα μελετήσει την ατμόσφαιρα, αποστέλλοντας στη Γη τα πολύτιμα στοιχεία που θα συλλέξει. Μία ημέρα αργότερα, στις 10 Φεβρουαρίου, θα προσεγγίσει τον Αρη η κινεζική αποστολή «Tianwen-1» (Ερωτήματα προς τα ουράνια). Αφού τεθεί σε τροχιά, τον Μάιο θα προσεδαφιστεί το ρομποτικό όχημα που μεταφέρει για να χαρτογραφήσει την επιφάνεια και να αναζητήσει ίχνη αρχαίας και πρόσφατης ζωής. Στις 18 Φεβρουαρίου είναι η σειρά της NASA. Το ρομποτικό όχημα «Ρerseverance» (Επιμονή) θα προσεδαφιστεί και θα ερευνήσει τον κρατήρα Γιεζέρο, κοντά στον αρειανό Ισημερινό. Καθώς εκεί υπήρχε λίμνη, θεωρείται ιδανικό σημείο για τον εντοπισμό αρχέγονης μικροβιακής ζωής. Επίσης, το ελικόπτερο «Ingenuity» (Επινοητικότητα) θα αποπειραθεί να πετάξει στην αραιή ατμόσφαιρα του Αρη. Είναι το πρώτο πτητικό μέσο που θα επιχειρήσει κάτι τέτοιο μακριά από τη Γη.

- Από τη Γη στη Σελήνη: Τα διαστημικά σκάφη της Κίνας «πάτησαν» τη Σελήνη τρεις φορές, την τελευταία επταετία. Αντιθέτως, η NASA δεν το έχει επιχειρήσει από το 1972, όταν ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα «Απόλλων». Φέτος, φαίνεται ότι θα είναι η χρονιά της, με τη βοήθεια ιδιωτικών εταιρειών. Η Αstrobotic θα εκτοξεύσει τον Ιούνιο το ρομποτικό όχημα «Peregrine» (Πετρίτης), ενώ τον Οκτώβριο θα ακολουθήσει το «Nova-C» της εταιρείας Intuitive Machines, που θα μεταφέρει όργανα της ΝASA στον Ωκεανό των Καταιγίδων.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Ιανουάριος 2021 13:45 Περισσoτερα...
 

Σαν σήμερα 8 Ιανουαρίου 1942 γεννιέται ο Stephen Hawking

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Stephen Hawking.StarChild.jpg

 

Γεννιέται ο Stephen Hawking ( 8 Ιανουαρίου 1942 - 14 Μαρτίου 2018), θεωρητικός φυσικός, κοσμολόγος, διευθυντής έρευνας στο Centre for Theoretical Cosmology του Πανεπιστημίου του Cambridge και συγγραφέας.

Μόλις 17 χρονών φοιτά στο University College της Oxford, ενώ στα 20 (1962) ξεκινά το διδακτορικό του στο Cambridge στο πεδίο των εφαρμοσμένων μαθηματικών και της θεωρητικής φυσικής και πιο συγκεκριμένα στη γενική σχετικότητα και κοσμολογία. Κατά την διάρκεια των σπουδών του εμφανίζονται τα πρώτα συμπτώματα της Αμυοτροφικής Πλευρικής Σκλήρυνσης (ALS), ή νόσο του Lou Gehrig, που σταδιακά τον καθήλωσε σε αναπηρικό αμαξίδιο και του στέρησε τη δυνατότητα γραφής και ομιλίας. Το 2005 μπορούσε να κινήσει μόνο μερικούς μυς του προσώπου του.

Την εποχή που εργαζόταν στο διδακτορικό του (1964), το θέμα που δίχαζε την επιστημονική κοινότητα αφορούσε την προέλευση του σύμπαντος: είχε δημιουργηθεί από μία «Μεγάλη Έκρηξη» ή υπήρχε από πάντα, δεν είχε ούτε αρχή ούτε τέλος αλλά ήταν σταθερό και στατικό (Θεωρία της Σταθερής Κατάστασης); Ο Hawking επηρεασμένος από το θεώρημα του Roger Penrose (Βραβείο νόμπελ φυσικής 2020) σχετικά με την ύπαρξη μιας ιδιομορφίας (singularity) του χωροχρόνου στο κέντρο των μελανών οπών, θεώρησε (1965) ότι ολόκληρο το σύμπαν θα μπορούσε να έχει δημιουργηθεί από μία ιδιομορφία του χωροχρόνου, δηλαδή ότι η «μεγάλη έκρηξη» συνέβη σε μία τέτοια ιδιομορφία. Έτσι συνεργάστηκε με τον Penrose για να διερευνήσει αν οι εξισώσεις της Γενικής Σχετικότητας προβλέπουν τη δημιουργία ιδιομορφιών εξαιτίας της βαρύτητας. Η περαιτέρω έρευνα του τον οδήγησε στην ανακάλυψη των ιδιοτήτων των μελανών οπών, όπως ότι ο ορίζοντας γεγονότων μιας μελανής οπής δεν μπορεί να συρρικνωθεί, καθώς και της ακτινοβολίας που εκπέμπει μία μελανή οπή -ακτινοβολία Hawking.

Kαθώς δεν είχε επιβεβαιωθεί πειραματικά ή παρατηρησιακά η ύπαρξη μελανών οπών, δεν δίστασε να στοιχηματίσει (1974) με τον συνεργάτη του Kip Thorne σχετικά με την ύπαρξη ή όχι μελανής οπής στον αστερισμό του Κύκνου - όπου καταγραφόταν ακτινοβολία Χ χωρίς να διακρίνεται η πηγή της. Ο Hawking στοιχημάτισε -ενάντια στην θεωρία του- ότι δεν υπάρχει μελανή οπή. Φυσικά έχασε το στοίχημα, κάτι που τον χαροποίησε ιδιαίτερα αφού επιβεβαιώθηκε η θεωρία του.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 11 Ιανουάριος 2021 18:21 Περισσoτερα...
 

Μικροί εφευρέτες στα χνάρια του Αρχιμήδη και του Ντα Βίντσι

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Μικροί εφευρέτες στα χνάρια του Αρχιμήδη και του Ντα Βίντσι

Παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής χρονιάς, στο διαγωνισμό συμμετείχαν σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από σχολεία όλης της χώρας.

 

ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

17.11.2020

 

6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής από τον WRO Hellas με Στρατηγικό Συνεργάτη την COSMOTE.

Πώς μία βόλτα με ποδήλατο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη λήψη περιβαλλοντικών δεδομένων και την ευαισθητοποίηση του παγκόσμιου κοινού στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής; Πώς θα έμοιαζε ένα «έξυπνο» σπίτι που θα μπορούσε να συλλέγει βρόχινο νερό όλους τους μήνες του χρόνου;  Πώς οι αρχαίοι Έλληνες θα μπορούσαν να είχαν αξιοποιήσει την ρομποτική για να χτίσουν τους ναούς τους;

Τις λύσεις στα παραπάνω και σε πολλά θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη κοινωνία έδωσαν μαθητές που διέπρεψαν στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020, παρουσιάζοντας καινοτόμες ιδέες μέσα από τις ρομποτικές κατασκευές τους. Ο διαγωνισμός ? θεσμός τα τελευταία χρόνια για την εκπαιδευτική ρομποτική στη χώρα μας ? διοργανώθηκε από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE και με τη συμμετοχή μαθητών δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου από όλη την Ελλάδα.

Παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής σχολικής χρονιάς, στους τελικούς συμμετείχαν σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από σχολεία όλης της επικράτειας. Όπως υποδηλώνει το υψηλό ενδιαφέρον της μαθητικής κοινότητας, η πανδημία δεν στάθηκε εμπόδιο για τους εκκολαπτόμενους επιστήμονες και μηχανικούς που επιστρατεύοντας τη δημιουργικότητα και το πάθος τους για την ρομποτική συνεργάστηκαν σε ομάδες δίνοντας μία «πρόγευση» του ψηφιακού μέλλοντος.

«Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις» δήλωσε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas, Ιωάννης Σομαλακίδης, συγχαίροντας τις ομάδες που συμμετείχαν και τους προπονητές ? δασκάλους τους.

Τα εύσημα στους μικρούς μαθητές απέδωσε και ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ: «Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό», ενώ επισήμανε πώς «Η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας, είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας. Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους».

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 04 Ιανουάριος 2021 14:58 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 1 από 206

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1965

Παράγονται τα πρώτα ολογραφήματα, που ισοδυναμούν με τρισδιάστατες φωτογραφίες.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου