Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

• Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

ΑΡΧΗ

Σαν σήμερα 22.1.1922, γέννηση του Derek de Solla Price.

E-mail Εκτύπωση PDF

Κείμενο: Ολυμπία Ράλλη

Φυσικός, Ιστορικός της Επιστήμης, θεμελιωτής της scientometrics - της επιστήμης που ασχολείται με τη στατιστική μελέτη του ερευνητικού έργου.

Το 1951, ως Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Yale, αρχίζει την μελέτη- «αποκρυπτογράφηση», ενός παράξενου αντικειμένου, που αλιεύτηκε από το αρχαίο ναυάγιο των Αντικυθήρων και που σήμερα είναι γνωστό ως Μηχανισμός των Αντικυθήρων. Το 1959, δημοσιεύει το πρώτο σχετικό άρθρο στο Scientific American (https://www.scientificamerican.com/.../an-ancient-greek.../) .

Το 1971-1972 ο Καθηγητής Καράκαλος εκτελεί την πρώτη ακτινογράφηση των θραυσμάτων του μηχανισμού με ακτίνες Χ και γ. Ο Price, με τη βοήθεια των ακτινογραφιών, συμπληρώνει την μελέτη του και κυκλοφορεί το βιβλίο Gears from the Greeks? (Γρανάζια από τους Αρχαίους Έλληνες) το 1974 https://www.jstor.org/stable/1006146?seq=1).

Αξιοσημείωτο είναι ότι η ύπαρξη γραναζιών σε ένα αντικείμενο που χρονολογείται στον πρώτο αιώνα προ Χριστού ήταν μία μεγάλη έκπληξη για τη διεθνή επιστημονική κοινότητα!

Σύμφωνα με το εκδοτικό σημείωμα του οίκου Science History Publications, ?ο Dr Price όχι μόνο έλυσε το γρίφο του μηχανισμού, αλλά και με τα συμπεράσματα του μας υποχρεώνει να αλλάξουμε ριζικά όσα πιστεύαμε για την ελληνιστική τεχνολογία. Οι ακτινογραφίες μας αποκάλυψαν ανέπαφο το μεγαλύτερο μέρος του μηχανισμού, ενός πολύπλοκου ημερολογιακού υπολογιστή με οδοντωτούς τροχούς, σύμφωνο με την Αρχιμήδειο παράδοση κατασκευής πλανηταρίων.

Φυσικά το μυστήριο που καλύπτει τον μηχανισμό δεν έχει λυθεί εξολοκλήρου. Έτσι το 1990 ο Bromley και ο Wright προσπαθούν να συνεχίσουν και να διευρύνουν τις μελέτες του Price.

Το 2005 δημιουργείται ?The Antikythera Mechanism Project? υπό την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού. Η κεντρική ομάδα έρευνας απαρτίζεται από τον Mike Edmunds, Καθηγητή Αστρονομίας (Πανεπιστήμιο του Cardiff) , τον Tony Freeth Καθηγητή Μαθηματικών (Πανεπιστήμιο του Cardiff ), τον Γιάννη Μπιτσάκη (Πανεπιστημίου Αθηνών) και τον Γιάννη Σειραδάκη, Καθηγητή Αστρονομίας (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης). Και η έρευνα συνεχίζεται:

Στη συλλογή του ΝΟΗΣΙΣ υπάρχουν 4 διαφορετικά μοντέλα του Μηχανισμού που μαρτυρούν την εξέλιξη της έρευνας:

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 24 Ιανουάριος 2021 14:27

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1943

Εφευρίσκεται η αυτόνομη υποβρύχια αναπνευστική συσκευή.

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης